NULL Skriv ut sidan - Lagman Peter från Njudung

Anbytarforum

Titel: Lagman Peter från Njudung
Skrivet av: Mats Lejdeby skrivet 2010-01-13, 19:42
Lagman Peter från Njudung
Jag har en fråga om en lagmanssläkt i Njudung. Bakgrunden är min utredning om Rumbyätten vars medlemmar var en central del av de äkta folkungarna under 1100- och 1200-talen. Stamfadern kommer nämligen från en lagmanssläkt i Njudungs östra härad. Ätten har ganska säkert anor från vikingatiden lokalt i Runby, Upplands Väsby. Men den äldste som går att bevisa i släktkedjan är Peter och han kommer från Njudung vid mitten av 1100-talet. Han fanns på gården Runby på 1160-talet.
Dessförinnan hade han gården Lundby i nuvarande Vrigstad som fädernegård. Den donerade han och brodern Germund till Nydala kloster vid dess start. Han ägde också (kanske delvis) Ekesjö hovgård. Donationer till Nydala har upprepats av barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Jag har sett att man i släktforskarsammanhang använt ordet Larssönerna. Det låter intressant eftersom detta namn är intressant även i Rumbyätten. De första namnen där är
Peter från Njudung, efternamn saknas
son Lars Petersson, lagman i Tiundaland
sonson Peter Larsson, med i kungligt råd
sonsonson Lars Petersson, lagman i Östergötland och brudrövare, Vreta kloster. Flytt till Norge.
Lars broder Filip förde ätten vidare med dotter och dotterson Filip. Efter sistnämnde Filip kom fyra söner - en ärkebiskop, två präster och en barnlös riddare. Där tog ätten slut. Det hjälpte ju inte att Filip hade döttrar som födde många barn.
Det finns mycket intressant i denna släkt, men min fråga här är om det finns kända kopplingar till denna lagmans- eller hövdingasläkt i Njudung.
Mats Lejdeby