NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2004

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2004
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2004-08-24, 09:35
Jag ser nu att jag i mitt inlägg den 4 sept 2001 tyvärr lyckats vända på ett par namn och därmed orsakat viss förvirring. I andra styckets tredje rad skall det förstås stå:  
medan riddaren Ingel Jönsson förde endast ett hjorthorn i sitt vapen. Ingel Jönsson var troligen son till väpnaren Jöns Ingelsson som bl.a. förekommer som sigillvittne i Husby 12/11 1413...
 
Vad gäller Irene Ljungkvists påstående att riddaren Ingel Jönsson var ättling i rakt nedstigande led till Mathias Törnesson (Hjorthorn, Törne Matssons ätt), så saknas mig veterligen belägg för att så var fallet. (Om Mathias Törnesson, se ÄSF I:3 s. 259 där endast ett giftermål anges för Mathias, inte två som Irene uppger). Visserligen uppges i en släkttavla (Tab. XXXIII - ”slägten Puke den yngre”) i supplementet till C. G. Kröningssvärd, Diplomatarium Dalekarlicum (1853), att så skulle vara fallet, men för detta saknas uppenbarligen belägg och dessa släkttavlor är (ö)kända för sin fantasifullhet och många felaktigheter. Kröningssvärd har varit tvungen att tillskapa ett mellanliggande led i anlinjen för att knyta ihop hjorthornssläkten i Dalarna med Hjorthorn, Törne Matssons ätt. En ”Ingel Törnesson”, som inte kan beläggas i några källor, har placerats in som son till Törne Matsson och som farfar till den i tidigare inlägg nämnde underhäradshövdingen Ingel Törnesson (ÄSF I:3 s. 312) samt som farfars farfar till riddaren Ingel Jönsson. Namn- och vapenlikhet tyder givetvis på att släkt- eller klientskap mellan dessa släkter kan föreligga, men hur detta i så fall förhåller sig har veterligen ingen kunnat visa på ett godtagbart sätt.  
 
Värt att framhålla är att den av Gudrun Dahl nämnda avhandlingen har hämtat sina uppgifter om ovannämnda personer från Anders Winroths uppsats Den världsliga grundvalen för Gudsberga kloster. Ett senmedeltida klosters ekonomiska förhållanden. i Bebyggelsehistorisk tidskrift nr 13, 1987, s. 141-156. En kortfattad översikt om Gudsberga kloster av Anders Winroth finns också i Dalarnas Hembygdsbok, årg 65, 1995, s. 97-101: Klostret i Husby - Guds berg i Dalarna.