NULL Skriv ut sidan - Johan Holmgersson (Hästhuvud) på Sonstorp, Östergötland

Anbytarforum

Titel: Johan Holmgersson (Hästhuvud) på Sonstorp, Östergötland
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2007-03-12, 16:41
Det var aldrig min mening att det skulle bli en diskussion om heraldisk terminologi av detta, men jag tycker det är bra att du äntligen visar på några konkreta exempel av de felaktiga påståenden (eg. annorlunda, som Gillingstam använder) hos Raneke. Jag har inte heller några ambitioner på att fortsätta detta här, då diskussionen egentligen ska handla om annat.
 
Självklart vet jag ingenting om hur det förhåller sig orginalen, men det är ju kanske inte så svårt då dessa tillhör en mycket begränsad del av sånt arkivmaterial man som vanlig dödlig men intresserad släktforskare kommer åt. Jag kan också förstå att du inte har de problemen riktigt...
 
Jag har f.ö. inte heller tolkat någon av verkets beskrivning välvilligt alls vad jag kan se. Endast återger vad raneke själv skriver i sitt förord. Däremot så håller jag inte med om all negativ kritik, även om jag både förstår att det finns felaktigheter samt tycker det är bra med att det görs rätteler och kompletteringar. Men det har jag ju redan skrivit tidigare.