NULL Skriv ut sidan - Johan Holmgersson (Hästhuvud) på Sonstorp, Östergötland

Anbytarforum

Titel: Johan Holmgersson (Hästhuvud) på Sonstorp, Östergötland
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2007-03-11, 21:53
Vad jag kan se av Gillingstams hänvisningar till Raneke i ÄSF är det ju inte enbart (eller ens konsekvent?) refererat till hans vapenavbildningar, utan även ang. släktskap. Ett exempel där finns på sid 313 där Knut Karlssons (örnfot) hustru var dotter till Torkel Brahe (...jfr Raneke, sid. 27) där inget om den släktens vapenbilder nämns. Eller är det endast hänvisningar till sidor där Raneke nämner dessa personer, och inte själva släktskapet? (med resveration att jag just nu inte vet hur det står där)
 
Likså har jag förstått att man vanligtvis beskriver vapenbilder med liten bokstav men släktnamn med stor? Det skulle ju lätt gå att förklara med att hänvisningen till Raneke är ett stavfel eller feltryckt, då det isåfall borde vara Ingel Törneson (hjorthorn; jfr Raneke s. 274). Iofs ingen omöjlighet, det måste varit en tung börda att korrekturläsa det verket...  
 
Givetvis förstår jag vad Kaj menar, att man ska se upp med hänvisningar till Raneke och Elgenstierna. Jag har inget emot det, men jag tycker också att dessa har till viss del fått ett oförtjänt dåligt rykte (i ÄSF hänvisas det mycket till Raneke som verkar stämma med andra uppgifter?). Och Berg använder sig ju av lite mer än bara dessa i sin avhandling (diplom från DS, ÄSF och annan litteratur, även om just det orginalbrevet tryckt i DD och återgivet i ett herdaminne du hänvisar till ang. Ingel Törnesson inte finns med där), åtminstone vad jag hunnit se av den. Men efter denna reklam för den, så hittar ju vanliga släktforskare (de okritiska, ej källkritiskt skolade historiker) till den också, så Kajs varningar är antagligen på sin plats ändå...