NULL Skriv ut sidan - Johan Holmgersson (Hästhuvud) på Sonstorp, Östergötland

Anbytarforum

Titel: Johan Holmgersson (Hästhuvud) på Sonstorp, Östergötland
Skrivet av: Bengt Bergström skrivet 2006-11-05, 15:57
Kaj, jag är mottaglig för sakargument. När jag har påvisats ha fel har jag mestadels meddelat detta såsom med Kalle Thorsbergs påpekande om Johan Upplänning här ovan eller ditt och Roger Axelssons påpekande om Linköpingsprebendanten Birger Siggesson. Jag har nog däremot ännu inte meddelat att jag i ett tidigare inlägg hade fel när jag antog identitet mellan Olof Jönsson i Munsö och Olof Krok vilket du mycket riktigt påpekade. Jag har däremot korrigerat min tes i enlighet med ditt påpekande. Det jag har svårt att ta till mig är retorisk argumentation som går ut på att svartmåla min person för att på det sättet undergräva trovärdigheten i det jag skriver. Så länge dina ”sakargument” inte motsäger den tes jag driver finns det ingen anledning att ändra tesen. Om dina ”sakargument” består i att påpeka att jag inte kan påvisa att Nils Krok i Sigge Guttormssons testamente är identisk med den Nils Krok som levde ännu 1341 så finns ingen anledning att göra antagandet att de inte rör sig om samma person. Då återstår bara att gräva vidare för att få fram fler argument för att de var identiska. Ett exempel på det är min ”intressanta gissning” beträffande Gerthorn Kroks identitet som även den pekar mot nämnde Sigge Guttormsson. Om dina ”sakargument” istället bestod i att påvisa att jag har fel i en sakfråga som t.ex. att Nils Krok i Sigge Guttormssons testamente inte kan vara densamma som levde 1341 skulle jag omedelbart ta dina argument till mig på samma sätt som jag tidigare gjort.
 
Jag har i ovanstående inlägg redovisat släktsambanden mellan bröderna Nils och Olof Krok å ena sidan och bröderna Lars och Jeppe Krok å andra sidan. Till skillnad från den åsyftade grannlandsdebattören har jag angivit vilka källor jag har baserat släktskapen på. Lika fullt förnekar du existensen av släkten Krok utan att anföra ett enda sakargument för att min redogörelse skulle vara felaktig. Observera att jag inte har kallat den ätten Krok.
 
Om vi nu återgår till sakfrågan för att trots Kajs inställning fortsätta att driva den framåt så är det intressant att notera att Nils och Olof Kroks mormor, Apollonia Jönsdotter, som den 11 juni 1413 var änka efter Ingjeld Törnesson, då hamnade i ett tvistemål med Jösse Fågel rörande en badstuga på Brödragatan i Västerås [SD 1754, SD 1911]. Denna badstuga hade hon ärvt efter Tideke Petersson. Denne Tideke Petersson var gift med Margareta Konradsdotter [DS 7969] som torde vara dotter till Konrad Arxö [DS 8213].