NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-17
Skrivet av: Kurt Østbye skrivet 2006-03-04, 19:07
Takk for spennende og informativt svar Lars.
Jeg prøver så absolutt ikke å så tvil om ordskurdens ordlyd. Mitt anliggende er at det ikke står explisitt noe sted at Ramborg var arveløs, uten at jeg utelukker at hun var arveløs. Jeg klarer (av og til) ha to tanker i hodet samtidig:)
Jeg tenker derfor på muligheten og motivet for at hun ev. valgte å ikke stå i arverekken foran sine voksne sønner. Alternativt tenker jeg på mulighetene for at hun var 'frillebarn' eller at hun var arveløs av andre grunner, f.eks. samme grunn som søsteren Ingegerd. Tok f.eks. begge disse ut sin arv i tidlig alder som de donerte til sine to klostere? Var det derfor biskopen måtte konsulteres i forbindelse med ordskurden i 1408?
Jeg har ikke noe behov for å være 'skråsikker' på noen antagelse hverken i den ene eller annen retning, og i et debattforum kan ideer være nyttige katalysatorer for framskaffelse av sannsynlige motiver og akseptabel kunnskap.
At adelen i Norge fryktet 'Jyllandske hendelser' og tok sine forholdsregler, må vel ansees som svært sannsynlig, strategen Margrethe visste nok hvor langt hun behøvde gå for å ha den kontroll hun ønsket.
Håper vi får informasjon om hvor alle gårdene hun donerte til Eindride Erlendson kom fra, og ikke minst hvordan hun fikk fatt i dem.