NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2006-01-04, 11:20
Bengt, du skriver: Ett retoriskt knep som syftar till att misskreditera allt vad en person anför är att peka på några enskilda felaktigheter från personen ifråga.
 
Det är helt riktigt att man kan använda ett sådant knep och att du kan det mesta om retoriska knep är jag övertygad om eftersom du själv flitigt använder sådana när du saknar konkreta bevis, men i ditt fall rör det sig sannerligen inte om några enskilda felaktigheter när det gäller sakfrågorna.  
 
Jag har bara valt ut några exempel med så att säga bärande funktion för dina resonemang, därför att jag helt enkelt inte har tid att grundligt rannsaka allt och detaljerat redovisa resultaten. Rent allmänt kan jag dock konstatera att din övertro på vad man kan åstadkomma genom t ex personnamnsjämförelser verkar vara något utöver det vanliga.
 
Jag anser dessutom fortfarande att du är skyldig mig ett svar på den fråga jag ställde 03 jan 2006 kl. 08.22. Ge mig gärna ett konkret exempel där jag kritiserat dig utan saklig grund.
 
Gällande modererandet av uttryckssätten så föreslår jag att du fångar din bumerang på tillbakavägen och skär kraftigt i din retorik till förmån för bevisföringen.
 
Ett tips: ta ett steg i taget. Stapla inte obevisade hypoteser och obevisbara gissningar till en gigantisk textmassa där nästan ingen förmår följa den röda tråden. Man kan inte påstå att man har visat något när ens indiciekedja innehåller flera obevisade antaganden. Då börjar man nämligen, redan när man snubblar över den första, undra vad det ska vara för mening att läsa vidare.