NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05
Skrivet av: Bengt Bergström skrivet 2006-01-03, 02:01
Kaj, klockan blev sent på nyårskvällen innan jag fick iväg min senaste ”drapa” så jag hann inte med att redigera in beläggen för att Katarina av Steninge ”torde” vara identisk med Katarina Magnusdotter (Ängel). Vad jag söker efter är förklaringsmodeller till varför Nils Krok (den äldre) och hans släktingar vittnar för Dan Jonsson (Stjänbalk) och till varför Anders Jonsson (Balksparre) i Kumla tar arv efter Katarina av Steninge. Den tes som jag anfört ovan utgör en möjlig lösning på båda dessa problem. Jag vill poängtera att jag inte har någon avsikt att driva med er och i synnerhet inte med dig Kaj. Som jag tidigare har försökt framföra så uppskattar jag ditt kritiska granskande, även om man nu och då får sig snytingar som inte alltid står på saklig grund. Låt oss nu lämna pseudodebatten och gå tillbaka till sakfrågan.
 
Jag har aldrig påstått att Katarina var gift med Anund, men utgående ifrån vad hon själv skriver (efter Anunds bortgång) tycks hon ha sonen Olof, som blev munk, tillsammans med Anund [DS 1281]. Celibatet bör ha varit i kraft ett drygt halvsekel när Anund blev giftasvuxen så han kan knappast ha ingått äktenskap. Jag är medveten om att det är lite besvärande för min tes att Katarina benämner sig änka efter Anund. Det faktum att Israel Erlandsson och hertig Valdemar titulerar henne fru kan dock härröra från ett gifte innan Anund kom in i bilden.
 
I ett brev som Katarina av Steninge har lämnat efter sig vittnar, hennes förmodade släktingar, Peter Vit och Holmvast ”Scumpa” Erengislesson [DS 1818]. I Magnus Johanssons (Ängel) testamente blir dessa ihågkomna och får då gården Kumla (i Odensala sn?) [DS 1737]. Intressant att notera är att även kyrkorna i Roglösa och Källstad blir ihågkomna i samma testmente. Vem som var kyrkoherde i Roglösa vid denna tid vet vi ju redan, Anunds släkting Folkvid [DS 1104]. Samma Folkvid som senare flyttar till Fållinge i Allhelgona socken och då vittnar tillsammans med sin släkting Torkel Andersson i Normlösa [DS 1414, DS 1462] som i Sigge Guttormssons testamente omnämns tillsammans med Folkvid [DS 762]. Normlösa ägdes tidigare av Sigge Guttormsson och Kristina Birgersdotter [DS 800]. Källstad kan vara intressant p.g.a. att i denna socken finns en gård med det ovanliga namnet Hånger (Jfr Hånger söder om Värnamo, där Gerthorn Krok ägde gods). Jag är något osäker på hur tergalpåskriften på DS 1827 ska tolkas. Konfirmerar Israel Erlandsson att alla i brevet uppräknade personer var blodsfränder med Katarina eller var Katarina blodsfränka med honom själv? Oavsett vilket medför min tes att Katarina och biskop Israel var kusiner.
 
Ytterligare en intressant aspekt med Peter Vit och Holmvast är att de tillsammans med bland andra Beno [Byllasson?] i Kumla och Lars Stabbe som tar arv efter Katarina [DS 1827] agerar fastar för Karl Dansson (stjänbalk) [DS 2482]. En fråga som man då måste ställa sig är vem Dan i Näs, som tar arv efter Katarina, är [DS 1827]. Nog bör han vara Dan Jonsson (stjärnbalk).
 
Om man isolerar frågan om att påvisa att alla fyra Folkvid [SMP-Folkvid 1283-1318] är en och samma person så har jag så här långt visat att Folkvid-1283 via Torkel Andersson och Normlösa torde vara identisk med Folkvid-1301. Vidare har jag via Magnus Johansson (Ängel), Peter Vit och Amnö visat att Folkvid-1294 torde vara identisk med Folkvid 1318. För det slutliga steget skulle jag helst ha lutat mig mot Dan Jonsson, Karl Dansson, Beno Byllasson, Amnö men eftersom identifieringen av Beno i Kumla som Beno Byllasson inte är given och det faktum att om jag skulle luta mig mot denna identifiering så skulle jag i nästa steg fastna i ett cirkelbevis, så väljer jag istället att substituera Beno Byllasson mot Peter Vit och Lars Stabbe för att påvisa att Folkvid-1294 är densamme som Folkvid 1318. VSB.
 
Kaj, vi ligger en bit ifrån rubricerat ämne, har du något förslag på var vi lämpligen fortsätter för att styra upp informationsstrukturen.