NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-05
Skrivet av: Bengt Bergström skrivet 2005-12-31, 22:41
Knut, jag måste tyvärr erkänna att Kaj har rätt. Jag är för dåligt påläst på Bengt Hafridssons ätt för att ha noterat vad Hans Gillingstam skrev om att Knut Algotssons dotter Ramborg var född utom äktenskaptet [ÄSF I:2 s. 118].

Kaj, jag får börja med att be om ursäkt för att jag missade referensen till Släkt och Hävd, jag avsåg egentligen bara att referera till vad du har påpekat i dina tidigare inlägg under denna rubrik.

Att i ett testamente föreskriva att vissa tillgångar ska överlåtas direkt till barnbarnen, utan att barnen intill sin död ska få förfoganderätt över dessa innan de traderas vidare, är enligt mitt förmenande att frångå den gängse arvsordningen.

Beträffande Elofsönernas ätt så är den länken inte en del av hypoteskedjan utan snarare en sidoordnad anekdot i den ovanstående argumentationen. Jag håller med om att vapenlikheten är ett argument av begränsat värde om det endast finns ett belägg. Möjligen finns det dock en annan intressant koppling via denna ätt. Birger Peterssons första hustru Kristina Johansdotters kusin, Ragnhild Andersdotter, var gift med Eggard d.ä. Bralstorp. Vem var den bror till Eggard Bralstorp som var far till bröderna Konrad och Isar och vem var hälsingefogden Johan Ingemarssons farfar, d.v.s. Ingemar Isessons far? Var det biskop Isar i Strängnäs som tillsammans med Cecilia Brunkow hade barnen Konrad och Isar och som tillsammans med Helena Siggesdotter hade barnen Ingemar och Johan? Jag väntar otåligt på Hans Gillingstams tillägg till Bengt Hildebrands utredning av ätten Bralstorp.

När det gäller identifikationen mellan Håkan Haraldsson och Haquinum Ruffum så är det, ur ett slutledningslogiskt perspektiv, en länk i min argumentation som är dåligt underbygd. Jag har snarare arbetat med ansatsen att det är Sigge Guttormssons barnbarn som får ärva hans vapen än att påvisa, eller åtminstone troliggöra, att så är fallet. En genomgång av beläggen för dessa åtta arvingar bär dock iväg långt utanför rubricerat ämne. Jag nöjer mig därför här med ett förtydligande och några kompletteringar.

Håkan Haraldssons son Harald Håkansson [ÄSF I:1 s. 101] var troligen gift med Elin Jönsdotter och bror till Gerthorn [Krok] Håkansson [RA brev 11494] och Erik Krok [RA brev 21495]. Nils Krok (den äldre) och Håkan Haraldsson agerar den 26 april 1313 fastar för Dan Jonsson (Stjärnbalk) vid ett jordabyte med Knut Jonsson (Aspenäsätten) [DS 1921]. Nils Krok och Hakvin Röde omnämns som arvingar till Sigge Guttormssons vapen tillsammans med Folkvid, Beno Byllasson, Yandus, Torkil, Peter Långe och Toke [DS 762].

Av ovanstående arvingar vittnar även Folkvid den 3 maj 1294, som då var kyrkoherde i Roglösa, tillsammans med Magnus Långe, som torde vara befryndad med Peter Långe, för Dan Jonsson (Stjärnbalk) vid en jordtvist med Alvastra kloster [DS 1104]. Folkvid är även faste vid ett jordbyte på Amnö som tidigare ägts av Anund och Katarina av Steninge [DS 2137, DS 2138].

Har jag nu sagt A så får jag väl även säga B, det har trots allt en viss bäring på rubricerat ämne. Följdfrågan måste självfallet bli var släktskapet med Dan Jonsson (Stjärnbalk) finns. Dan Jonsson var bror med biskop Anund i Strängnäs [DS 1203]. Han var dock inte den ende brodern ty Anunds bröder nämns den 27 januari 1281 i pluralis av Magnus Ladulås [DS 712]. Strängnäsbiskopen Anunds patronymikon har i doktrinen ansetts vara Jonsson, detta tycks dock endast vara baserat på broderskapet med Dan Jonsson [Collmar, Strängnäs stifts herdaminne, s. 27]. Som jag har visat ovan hade Folkvid i Faldinge (=Fållinge i Allhelgona socken) anknytningar till såväl biskop Anunds bror Dan Jonsson som Anund och Katarina av Steninge. Detta kan även sägas gälla Nils Krok, vars brorson Anders Jonsson (Balksparre) i Kumla i Odensala socken tar arv efter Katarina av Steninge [DS 1827].

På ett antal dokument som Katarina av Steninge har lämnat efter sig finns tergalpåskrifter som benämner henne katerine annæbillæ [DS 1807], Katerina Annæbillæ [DS 1818], Katerine annæbillæ [DS 1819], Katerine anno billo [DS 1827], katerinam Annabilla [DS2599]. Hans Gillingstam har blivit uppmärksammad på att förledet (annæ, anno, Anna) i dessa benämningar kan vara en annars okänd kortform för Anund medan efterledet (billæ, billo, billa) har förblivit oförklarat [PHT 1991, s. 87]. Med detta i minne kan vi gå tillbaka till Beno Byllasson som troligen är identisk med den Beno som blev kanik i Uppsala och som företrädde Anders Jonsson (Balksparre) på gården Kumla i Odensala socken [DS 2139, DS 2482]. Han agerade även faste för Karl Dansson (Stjärnbalk) [DS 2482]. Förutom kopplingarna via Karl Dansson och gården Kumla är Benos far Bylle, om vilken inget utom hans namn är känt, av intresse. Namnet Bylle är en sidoform av Bille [SMP-Bylle] vilket förklarar efterledet i tergalpåskrifterna på Katarina av Steninges efterlämnade dokument. Biskop Anund i Strängnäs torde vara identisk med Anund i Steninge och bror med uppsalakaniken Beno Byllasson samt halvbror med Dan Jonsson. Anunds patronymikon ska således vara Byllasson.

Var finns då kopplingen till den heliga Birgitta? Jo, Katarina av Steninge torde vara identisk med Magnus Johansson Ängels dotter Katarina. D.v.s. att Katarina Magnusdotter av Steninges faster, Katarina Johansdotter (Ängel), var gift med Birgitta Bigerdotters farfars bror, Erland Israelsson (Finstaätten).

Gott nytt år!
/Bengt