NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-12-27, 08:44
Bengt, En del intressanta gissningar, av vilka flertalet dock inte hör hemma under denna rubrik.
 
Jag har i nuläget ett par kommentarer, en direkt inriktad på din hypoteskedja och en mer allmän gällande medeltida testamenten.  
 
På den förmenta vapenlikheten mellan Elofssönernas ätt och Vinstorpa-ätterna kan inga större växlar dras eftersom vapenbild för Elofssönernas ätt inte är belagd för någon annan än Peter Andersson. Vad de andra förde för vapenbild vet vi inget om och även gällande Peters vapenbild råder ju uppenbarligen delade meningar [SMV s 852]. Ranekes spekulationer om sambanden mellan olika vapenbilder kan även i detta sammanhang lämnas åt sidan. De bygger ju i vanlig ordning inte på något originalsigill. Här finns inga möjligheter att leda någonting i bevis med befintliga källor. Hypotesen om vapenlikheten kan således egentligen inte ens kallas en hypotes.
 
En mer allmän anmärkning för den som intresserar sig för medeltida testamenten: de personer som förekommer som förmånstagare i ett medeltida testamente är vanligen inte arvingar (d v s nära släktingar) till utfärdaren. Testamenten utfärdas vid denna tid med huvudsyftet att ange undantagen från de gängse arvsreglerna, d v s att förmånstagarna nästan undantagslöst är personer som utan testamentet inte skulle ha ärvt någonting alls.
 
Gällande det jag sägs ha påtalat om Peter Knoppe och Nils Eriksson m fl hade jag gärna sett en källhänvisning till min artikel om saken i SoH 2003:1. Det är inte känt för alla läsare i vilket sammanhang jag behandlat saken.
 
För övrigt menar jag att någon identitet mellan Håkan Haraldsson och Hakvin Röde knappast kan antas, men ser med intresse fram emot dina bevis gällande den saken.
 
Gott nytt forskningsår