NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13
Skrivet av: Lars Løberg skrivet 2004-07-08, 04:18
Ole

En kan aldri se for mange detaljer. Utfordringen er derimot å evne å beholde oversikten når detaljene blir mange og innfløkte. Derfor er det også riktig av deg å stille kritiske spørsmål. Men for å være konstruktive, må de kritiske spørsmålene basere seg på riktig lesning og forståelse av originalkildene. Du misforstår fortsatt lagmannsordskurden på helt sentrale områder. Og siden en logisk argumentasjon aldri blir bedre enn dens svakeste punkt, må du ta hensyn til disse innvendingene før du går videre:

Gard la ikke opplysningene sine fram for en nemnd og nemnda gikk derfor heller ikke god for opplysningene. Gard ba lagmannen om en rettsfortolkning. Lagmannen konsulterte så et utvalg rettskyndige, disse kan du godt kalle ei nemnd, men det er lagmannens rettsfortolkning som gis i diplomet, ikke nemndas verifisering av Gards opplysninger. Dermed får også diplomet en mye sterkere rettsstilling enn det ville hatt slik du leser det.

Jeg har hverken avlivet eller bekreftet seiglivede påstander i denne diskusjonen. Jeg tar i det hele tatt ikke stilling til hvorvidt barna vitterlig arvet, eller om de eventuelt senere gjenløste Talgje på en eventuell odel. Dette står det nemlig ingenting om i de kildene vi her diskuterer. Men siden du nå utfordrer meg, er jeg villig til å formulere en alternativ påstand til den du refererer: "Sidan borna har betre areverett enn mora, må Ramborg væra frilledotter."

Jeg har også sett på Båhusbrevene. De er ikke egentlige referat, men først en avkallserklæring fra Gards side (på arvingenes vegne) og dernest en bevitnelse på at erklæringen ble avgitt frivillig. Båhusbrevene er likevel fulle av detaljer av den typen som kan vrenges og vris for opplysninger, og jeg føler at vi ennå ikke har hentet ut all den informasjonen som faktisk ligger i disse brevene.

Kan vi nå legge Ramborg-spørsmålet bak oss, er det behov for nye, friske og kritiske øyne til å granske Båhusbrevene.