NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13
Skrivet av: Lars Løberg skrivet 2004-07-01, 10:32
Det var sikkert flere gårder i skiftet, men det var du som navnga Talgje og Eidså, og det er også de to vi kjenner eierhistorien for. På bakgrunn av denne eierhistorien tror jeg trygt vi kan si at det ikke var hverken odels- eller åsetesrett knyttet til disse gårdene i 1409. I hvert fall kan jeg ikke se hvordan Ramborgs sønner kan ha ervervet slik rett. De stammer jo ikke fra noen kjent tidligere eier eller bruker av disse gårdene. Det ville dessuten ikke være åsetes-, men buslittsinstituttet som kunne blitt brukt her. Det er ingenting som tyder på at dette rettshjelpemiddelet er blitt brukt heller.

Ingegjerd i Vadstena må på et tidspunkt ha hatt arverett, men behøver nødvendigvis ikke ha hatt det i 1409. Våre svenske venner må hjelpe oss her. Enkelte klostre hadde forbud mot privat eindomsinnehav for sine medlemmer, og det er med styrke blitt hevdet at medlemmer av disse ordnene derfor heller ikke var arveberettigede. Klosteret ville under ingen omstendigheter kunne være arving. Det kunne først komme inn i bildet dersom Ingegjerd arvet og så donerte arven. Men et slikt valg ville ikke være lovlig for hele arvens vedkommende etter norsk lov (Ingegjerd disponerer ikke arvegods fritt). Hva svensk lov sier om et slikt tilfelle, vet jeg ikke.

Dersom Ingegjerd først kunne ta arv, ville ikke Ramborgs sønner under noen omstendighet kunne fortrenge henne fra denne.