NULL Skriv ut sidan - Halvhjort av Älmtaryd

Anbytarforum

Titel: Halvhjort av Älmtaryd
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2007-05-01, 19:43
Efter att ha läst ”Studier rörande Vasatidens lågfrälse” Ur PHT 1962:1 av Hans Gillingstam förstår jag Kaj Janzons åsikt om J Silving, att viss försiktighet med uppgifter från hans texter rekommenderas.  
 
Det står inget om uppgiften Silving nämner att Kristina Hemmingsdotter (Tanne) var fostermor till Sten Jönsson (Foglare), kan man anta att den stämmer då?  
 
När det gäller arven i brevet som jag klistrat in i inlägget ovan detta har jag en del frågor: Att Hemming och Sten Jönsson inte var helsyskon till husfru Birgitta framgår i SD 283 där hon som jag skriver ovan kallas Birgitta Brynjolfsdotter, men är det känt om alla tre var biologiska barn till Kristina Hemmingsdotter? Kunde man som styvbarn ärva sin fostermor vid denna tid? Är det känt i vilket släktskapsförhållande Hemming, Jöns och Birgitta stod i till Antonius (Gutonius?, Brynolf Haraldsson och Jon Botolfsson? Eftersom de första två nämns i samband med morgongåvor till fru Kristina Hemmingsdotter antar jag att hon varit gift med dem men varför fick de arv efter Jon Botolfsson?  
 
Texten som börjar med (Hand B) förstår jag inte alls men i SD 283 står ” Jon Petersson, Folke Folkesson, Jöns Bengtsson, Jösse Petersson och Karl Nilsson uppgör arvskifte med Holmsten Jonsson efter Jöns Brudsson, fru Kristina och Sten Jönsson, varvid Holmsten Jonsson erhåller två gårdar och två kvarnar i Odensvi, en gård i Högsby kyrkoby, en gård i Trehörningsholm i Virserums sn, en gård i Skirö i Småland samt en gård i Kvinneby (nu Ekholmen) i Landeryds sn i Östergötland”. Gäller detta samma Sten Jönsson som jag skriver om ovan?