NULL Skriv ut sidan - Halvhjort av Älmtaryd

Anbytarforum

Titel: Halvhjort av Älmtaryd
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2007-04-27, 19:40
Thorleif
 
Tack för identifieringen det hade jag inte klarat själv. Om det nu är denna gård som Karina i Vik ägde finns det någon av personerna i brevet som kan tänkas ha varit släkt med Karina? Nu vet jag inte av vilken börd Karina i Vik var och om man i det fallet kan prata om sätesgård när det gäller Vik? Det verkar ju inte finnas fler uppgifter om henne än att hon just bodde på Vik. Hennes make verkar ju vara helt okänd. Men oavsett detta, om det inte var en sätesgård gick även sådana i arv eller såldes och köptes de utan tanke på arv? Jag har beställt och fått kopior ur tidskriften Genealogisk Tidskrift 1959, häfte 1 och 2. Uppsatserna är skrivna av J. Silving och handlar om ”Släkterna Hjort (Hiorth), halvhjort och hjorthuvud i Småland. Där står i kapitlet som handlar om ”Ätten ”Halvhjort” till Hå och Hamneda” på s. 104 ”Den senare s.k. Älmtarydsätten med en Halv hjort i skölden har tidigare haft sitt säte på Hå i Hamneda socken i Sunnerbo härad i Småland. Hå är en gammal sätesgård, känd sedan 1300-talet, där väpnaren, underhäradshövdingen i häradet Sten Jönsson (Johansson) kallad ”Foglare”, bodde. Vissa indicier tyda på att ett slätsamband förefunnits mellan denne och  halvhjortättens medlemmar, och att Flishult, båtättens gamla sätesgård i Näsby socken i Östra härad, som sedermera i slutet av medeltiden upptogs till sätesgård för en av halvhjortättens grenar kan härstamma från Sten Jönssons fostermoder, Kristina Hemmingsdotter (Tanne)”. Vidare står att hon 1351 ingick äktenskap med Jöns Brudzson sedan hennes förre man Peter Jonsson (Båt) till Flishult avlidit 1342. Sten Jönsson omtalas enligt uppsatsen redan 1365 och kan därför inte vara son till Jöns Brudzson. Eftersom han hette Jönsson (Johansson) kan han inte heller varit son till Peter Jonsson (Båt). Detta innebär att, om uppgiften att Kristina Hemmingsdotter (Tanne) var fostermor till Sten Jönsson stämmer måste hon varit gift ytterligare en gång. Är det känt vad denne make hette? Jag ställde frågan förut men fick inget svar: Kan man anta att Foglare och fågel inte har ett dugg med varandra att göra? Det står ju i Silvings uppsats att han ”kallades” Foglare vad var i så fall en foglare? Hur är annars tillförlitligheten när det gäller Silvings uppgifter? Jag hade gärna velat läsa Hans Gillingstams uppsats ”Har några av medeltidsätterna med en sparre i vapnet gemensamt ursprung” som skall finnas med på CD:n Släkt & Hävd 1950-1959  s. 272-277 men som tyvärr saknas.