NULL Skriv ut sidan - Grubbe - en och samma släkt?

Anbytarforum

Titel: Grubbe - en och samma släkt?
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-07-31, 13:24
Nu är jag ingen Namn forskare och därför tror jag att man kan vara öppen för möjligheten att namnen kan ha kommit efter släkten  
 
tex.Grubban i nordvästra Hälsingland, vid Hennan.  
Grubban i Norrbottnen, söder om Älvsbyn, längs Piteälv.  
Grubbdalen vid norra norska gränsen i Jämtland, vid Offerdalsfjällen och Burvattnet.  
Grubbe i Hälsingland, mellan Bollnäs och Enånger.  
Grubbe i Ångermanland på gränsen till Lappland, sydost om Åsele.  
Grubbe i Umeå.  
Grubbnäsudden ca 3 mil norr om Kalix.  
Grubbvallen vid Anåfjället i Härjedalen.  
Grubbvattnet i Jämtland, sydväst om Skalfjället.  
Grubbegård i Hammerdal, Jämtland.  
 
På varje ett av dessa ställen Har Släkten Grubb eller Grubbe Bott tillfällighet ?  
sen kan ju Grubbe/Grubb  Själva namnet ha en betydelse i sig.  
Och nu vet jag inte om Johan Bure anknöt Grubbe till Danska Adelsläkten Grubbe,Jag har bara citerat Att han nämner tidigare Grubb än Anders Persson (Grubb) på Godset Grubbe Den tidigaste är familjen Anders Claesson som tar sig namnet Grubb efter en Arvtvist för att bryta med den yngre Brodern Ingemar Caesson Grubbe.  
 
Utan Jag har fått utav en okänd ättling pappret som börjar med Ingemar Grubbe från 1307 borgare i och Adelsman i Köpenhamn se Källa 6) Papper från okänd Bureättling som startar med Ingemar Grubbe 1307 .... det är mycket från den okända bureättling som jag fått mitt matreal många av denna persons källor kommer från Marcus Andrae Grubb Andre komminister och Stadskapellan i Skellefteå under åren 1612-1615.  
 
Göran jag skall försöka svara på frågan Adliga Ättar tavlor i min mening är Elgestiernas Ättartavlor bra det är ju så att i Sverge i alla fall har ju de adliga ätterna haft egna arkiv Många gånger tex Sture arkivet och adelsläkterna själv Skickat in till riddarhuset sin anlinje och historia av den orsaken kanske de svenska ättar tavlorna är noggrannare än de danska som kanske skrivits mer i efter hand. det här är hur jag fått det förklarat för mej om jag har sagt något fel i resonemanget.    
Så det första tre Generationerna Med start  Johannes Grubbe 1230 talet ner till Ingemar och Peder Grubbe Antar jag Magdalena Larsson och Anita Fosse fått ifrån de Danska ättar tavlorna.  
Källan värde därav vet jag ej,  
Sen 4generation  Peder Grubbe ner till 9 generaion med Carin Hansdotter [Tott] (f.1480)  
Här har vi Svenska ättar tavlor och Danska Ättar tavlor Samt medeltida brev ,samt såna som Dick Harrison, Elgenstiernas Ättar tavlor, Lars-Olof Larsson Lars O. Lagerqvist, där på den linjen var Nicklas och jag ense om att de var goda källor.  
Hoppas jag lyckas svara på din och Anders fråga.