NULL Skriv ut sidan - Grubbe - en och samma släkt?

Anbytarforum

Titel: Grubbe - en och samma släkt?
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-07-30, 14:08
Carl Du har rätt i att Anders Persson och Anders Olofsson bara har Johannes Bureus ord på att dom var underlagmän, men tex Johan Bures morfar Andreas Olai en av sagesmännen  var 31 år när Anders persson (Grubb) dog 1543.skulle han inte veta vem som var underlagman i västerbotten då?
därför nämner jag dom som undelagmän i mina böcker med hänvisning till Johan Bure, men skriftliga bevis finns dock inte,idag ialla fall.  
Anders Persson (Grubb) föddes 1470, och dog 1543  
Lasse Olsson [Björnram] tjänsten som Underlagman i Västerbotten 1543-1550. så  där blev det lite fel va Carl?
Nicklas är det här inte ett prakt exempel på att även där det inte finns skriftliga bevis på Att Anders Persson var Underlagman så det muntliga vittnes mål från en samtida sagesman (Johans Morfar) måste behandlas som en säker källa,det gör man i alla fall i rättegångar så behandlas ögonvittnen som avgörande faktor.  
Sug på det här ett tag innan du säger att mina böcker inte är trovärdiga även då du inte läst dom jag är en sån så jag presenterar mina källor sen är det upp till vara och en vad man tycker.