NULL Skriv ut sidan - Grubbe - en och samma släkt?

Anbytarforum

Titel: Grubbe - en och samma släkt?
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-07-28, 10:36
Marc, Magdalenas uppgifter och inlägg stödjer knappast dina påståenden. Läs texten och innehållet noggrannare. Du kan väl ändå inte seriöst påstå att en hemsida ute på nätet (Lars och Anita Fosses) ger objektivt bevisvärde åt dina inlägg ovan? Det du anger är cirkelresonemang. Bara för att fler människor  upprepar en sak behöver inte betyda att den är sann. De kan ha hämtat stoffet ifrån varandra.  Många människor tror på ufon för att de läst att andra sett sådana, men ingen har någonsin bevisat att de finns. Tyckanden hör absolut inte hemma inom vetenskap.  
 
Du anger som källa ovan:
Källor:  
1)Adliga ättartavlor på Ingemar Claesson Grubbe föddes år 1368 i Köpenhamn,Danmark. Han dog i Grubbe,Umeå lfs (AC). Borgare och Handelsman från Köpenhamn och på 11 och 19.
- detta är ingen källa utan ett PÅSTÅENDE. Stor språklig skillnad. Alltså upprepar jag min fråga igen:
I vilken källhandskrift har du läst att Grubb i Umeå skulle vara utkomna ifrån danska medeltidsätten Grubbe?
 
Likaså nämner du som källa Gillingstam 1967-69, sid 34.  I vilken publikation har Hans Gillingstam skrivit om Grubbe ?  
Det är svårt att följa med dina tankegångar ibland. Jag hoppas vi kan diskutera Grubbe - Grubb utifrån ett någorlunda vetenskapligt perspektiv utan att tro för mycket. Möjligheten finns att någon släktforskare, i äldre tid eller modern, helt enkelt har konstruerat anlinjen bakåt enbart på grund av namnlikheten mellan Grubbe och Grubb. Att sedan detta spridits ut och blivit en folklig berättelse och tradition ger ju ingalunda bevisvärde för dess riktighet. Folk pratar så mycket strunt tyvärr.
 
vänliga hälsningar,
Niclas