NULL Skriv ut sidan - Grubbe - en och samma släkt?

Anbytarforum

Titel: Grubbe - en och samma släkt?
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-07-06, 18:11
Källor:
 1)Adliga ättartavlor på Ingemar Claesson Grubbe föddes år 1368 i Köpenhamn,Danmark. Han dog i Grubbe,Umeå lfs (AC). Borgare och Handelsman från Köpenhamn och  på 11 och 19.  
 
2)Johan Bures Genealogica 53 Röbäckc sid o Nämnda är nr 10,16,17,18 ibland Utan namnet Grubb.  
 
Arttvisten mellan Anders och Ingemar,gjorde att Anders till sist ärvde godset bröt kontakten med brodern kalla sig Grubb, Ingemar Grubbe flytta hem till Roskilde,köpenhamn igen.
3)muntlig källa av Sagesmannen Per Andersson Grubbdet har berättas från genration till genration.  
 
4) Enligt Klercker-Mattonska Handskrift Samlingen ,Gillingstam 1967-69, sid 34.  
gäller nr 8
 
5) Det finns Källor om att Anders Persson Grubb ägde GrubbeGods tänk på att Sagesmanen om Arvtvisten var Anders far Per.  
Det finns ett belägg från 25 februari 1503 där underlagmannen Olof Nilsson dömer fasta på ett jordabyte i Böle och Grubba, Grubbe på ting i Umeå. Det är dock en avskrift från 1691 (Svenska donationskontoret FIb, nr 33, fol 14f).  
__Sedan finns kung Gustavs brev från 22 oktober 1526 där han förlänar Anders Persson i Grubbe lapparna i Umeå (Riksregistraturet C, fol 153v, eller tryckt KGR 3, sid 306).  
 
6) Papper från okänd Bureättling som startar med Ingemar Grubbe 1307 .... det är mycker från den okända bureättling som jag fått mitt matreal många av denna persons källor kommer Marcus Andrae Grubb Andre komminister och Stadskapellan i Skellefteå under åren 1612-1615.
 
Jag tyckte också Magdalena Larsson Uppgifter stärkte min Linje ioch med att hon hade tabell 1,2,3,- som gick till min Ingemar Grubbe  1307 och jag visste inte om hennes forskning.  
 
det här är svaga länken i den här släktlinjen men jag er dej de källor jag har och det är möjligt att det inte räcker för dej,jag har valt att det räcker för mej för att bevara denna linje för den fanns innan jag presentera den .