NULL Skriv ut sidan - Grubbe - en och samma släkt?

Anbytarforum

Titel: Grubbe - en och samma släkt?
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-07-06, 13:38
Hej Marc!
 
Det du serverar ovan har du skrivit om förr. Jag tror likväl inte på att bondesläkten Grubb i Umeå har något släktskap med den medeltida frälsesläkten Grubbe i Danmark att göra. Du verkar envist tro på detta. Tills du inte redovisar varför du anser så vidmakthåller jag att det du skriver måste anses vara osannolikt. Jag tror nu inte att du medvetet vill föra fram felaktiga uppgifter här på anbytarforum, men av tidigare inlägg av dig så förstår jag att du har haft svårt att förstå vetenskaplig källkritik;  hur viktigt närheten i tid är mellan en berättande källa och däri omtalad händelse och att skilja på en berättande källa och en kvarleva. Kanske kan vi som är bättre bevandrade hjälpa till med detta i fallet Grubbe - Grubb.  
 
Alltså:  
Vad har du för källa till följande:
Ingemar Claesson [Grubbe] (Claes Ingemarsson, Ingemar) föddes år 1368 i Köpenhamn,Danmark. Han dog i Grubbe,Umeå lfs (AC). Borgare och Handelsman från Köpenhamn köper omkr 1380 Godset som sen kallas Grubbe gods.  
 
Ingemar hade följande barn:  
 
+ 8 M i. Claes Ingemarsson [Grubbe] föddes år 1390.  
och
8. Claes Ingemarsson [Grubbe] (Ingemar Claesson, Claes Ingemarsson, Ingemar) föddes år 1390 i Grubbe,Umeå lfs (AC).). Ärvt sin faders Gods  Grubbe nämnt på 1420 talet. Handelsman/Handelsresande skulle ha dött i Funbo ,under en resa från i Danmark .  
9.  
Claes hade följande barn:  
 
+ 10 M i. Anders Claesson Grubb föddes år 1421.i Grubbe  
 
+ 11 M ii. Ingemar Claesson [Grubbe] föddes år i 1428.Grubbe  
 
och
10. Anders Claesson Grubb (Claes Ingemarsson, Ingemar Claesson, Claes Ingemarsson, Ingemar) föddes år 1421 i Grubbe,Umeå lfs (AC). Anders ärvde sin faders Gods  Grubbe Kallar sig själv Grubb efteren bitter arvtvist med sin bror för att på så sätt skära av kontakten ,först som ingifte med en Bureättling enligt Johan Bure Genealogica volym X:53 .Anders gifte sig med Anna Olofsdotter dotter till Oloff Hersesson (Gamle Olof) år 1444 i Umeå lfs. Anna föddes år 1421 i Bureåsocken ,(AC). Hon dog i Grubbe,Umeå lfs.  
 
De fick följande barn:  
 
+ 16 M i. Per Andersson Grubb föddes år 1445. Grubbe,Umeå  
 
17 M ii. Claes Andersson Grubb föddes år 1448 i Grubbe,Umeå landssocken (AC).  
 
18M iii. Carl Andersson Grubb föddes omkring 1450 i Grubbe,Umeå landssocken (AC). Carl gifte sig med Britta Hansdotter dotter till Hans Persson och Karin Mårtensson. Britta föddes i Röbäck,Teg socken (AC). Familjen omnämns enligt Johan Bure Genealogica 53 . ibland utan namnet Grubb.  
 
 
11. Ingemar Claesson [Grubbe] (Claes Ingemarsson, Ingemar Claesson, Claes Ingemarsson, Ingemar) föddes år 1428 i Grubbe,Umeå lfs (AC). Han dog i Köpenhamn,Danmark. efter en bitter arvtvist kvarhåller släktnamnet Grubbe,samt flyttar söderut tillbaka till köpenhamn  
 
 
Ingemar hade följande barn:  
 
+ 19 M i. Lars Ingemarsson [Grubbe] föddes levde 1455 i Köpenhamn.