NULL Skriv ut sidan - Eringisl Jonsson (båt)

Anbytarforum

Titel: Eringisl Jonsson (båt)
Skrivet av: Tomas Karlsson skrivet 2007-07-09, 01:27
Kaj - med risk för att dra in dig i en ”forskningssurdeg” - så undrar jag över din egen ståndpunkt i följande fall:
 
1. Sune Jonsson (båt, död senast 1339) - är han identisk med fogden Sune Jonsson i Skara som 1312-09-01 uppträder med sin styvdotter (”priuigna”) Kettilfrid [DS 1865]?
 
Namnet på Kettilfrids mor framgår inte, men förutsatt att dessa två Sune är identiska torde det av namnmässiga grunder ha varit Sune Jonssons (båt) första (kända) maka, Katarina, Henrik Glysings dotter. Katarina hade ju en bror Kettil och en syster Hafrid. Detta i sin tur skulle betyda att Katarina tidigare varit gift, något som ej framgår av ÄSF I:1 s. 53. Kettilfrid är i så fall en äldre halvsyster till jarlen Erengisle Sunesson.
 
2. Erengisle Jonsson d ä (stupade 1309) - är han identisk med Erengisle Plata [DS 2939]?
 
Av ÄSF I:1 s. 97 framgår att Erengisle Jonsson (Båt) stupade i Norge 1309 och var bror till riddarna Sune Jonsson (se ovan) och Peter Jonsson. Denne Erengisle Jonsson bör då vara identisk med Erikskrönikans Erengisle, som ju stupade mot norrmännen detta år. Redan 1278 uppträder Erengisle Plata som sven då han i tornerspel skall ha besegrat danske riddaren Magnus Dysewald. Huruvida den 1278 uppträdande och den 1309 stupade Erengisle verkligen är identiska låter jag vara osagt, Erikskrönikan är ju inte helt pålitlig - men likväl existerade Erengisle Plata, och han var död då dottern Katarina 1332-07-25 utfärdar ett brev. Hon hade även en bror Hemming Erengislesson [DS 2939, DS 2892]. Månne var sistnämnde far till den 1358 uppträdande Erengisle Hemmingsson [DS 5871]?
 
3. Erengisle Jonsson d y (levde 1335) - är det idag belagt att han verkligen förde båt-vapnet? I Elgenstierna I s. 695 har ett frågetecken satts ut.
 
Ja, detta sammanfattar väl de funderingar jag har kring denna släkt. Ska framöver se om jag kan få tag i Larssons avhandling från 1964. Att denne inte nämner Erengisle Jonsson d ä överhuvudtaget gör mig förvånad.
 
Avslutningsvis - ett stort tack för att du tagit dig tid att vara bollplank, Kaj. Och ett extra stort tack för sigillbilderna!