NULL Skriv ut sidan - Eringisl Jonsson (båt)

Anbytarforum

Titel: Eringisl Jonsson (båt)
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2007-07-07, 20:00
Det är inte mycket som är känt om dessa personer utöver det som framgår av ÄSF. Jag har dessutom en känsla av att det kan finnas någon gammal forskningssurdeg här som gör det riskabelt att peta i saken och skyndar mig därför att försäkra att jag inte har någon egen avvikande uppfattning. Vi får väl se om det kommer en (surdegs)paj flygande från något håll efter detta inlägg.  
 
Erengisle Jonsson d.y. är bättre känd genom det bevarade brevmaterialet än d.ä. men exakt hur de två var släkt kan inte fastslås med någon säkerhet. Att de var det framgår bl a av att riddaren Peter Jonsson 1342 nämns som en av Erengisle d.y:s arvingar [DS 3617].
 
Den bok man inte hittar med hjälp av hänvisningarna i ÄSF är Lars-Olof Larssons avhandling Det medeltida Värend (1964) där det finns ett avsnitt rubricerat Sune Jonssons släkt (båt), s 399-401. Larsson nämner dock inte Erengisle Jonsson d.ä. men ansluter sig till uppfattningarna att titulärjarlen över Orkneyöarna Erengisle Sunesson var son till Sune Jonsson och att Erengisle Jonsson d.y. var släkt med Peter & Sune Jonssöner.