NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02
Skrivet av: Jens Sandahl skrivet 2001-09-22, 18:58
Hej alla diskussionsdeltagare som förmodligen mer eller mindre är mina släktingar.
 
Det har nu i flera månader diskuteras det källkritiska värdet av ett antal mer eller mindre pålitliga/trovärdiga/seriösa framställares uppgifter. Men egentligen är det väl inte svårare än att alla framställningar är sekundära eller tertiära i sitt källvärde, vare sig det gäller Magda Månesköld, Anders R, Dion M, mina egna påståenden eller vem eller vilka uppgifter det än må vara.
 
Alla diskussioner i detta forum eller andra är ju andrahandsdiskussioner av källor eller källhänvisningar per definition och då är det ju snarare den intersubjektiva prövbarheten som är det relevanta, det vill säga att vem som helst ska kunna hitta och kontrollera de uppgifter man framför. Det viktiga är alltså inte att man har rätt, utan att man hänvisar till vilka källor man har för sina påståenden/hypoteser. Här är jag väl kanske den första att synda, men jag tycker trots alla ibland hårda ord som sägs i denna och närstående diskussioner (ex. den Månesköldska) att så gott som alla debattanter är mycket måna om att finna stöd i källor och litteratur för sina påståenden, och det bådar ju gott.