NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-02
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2001-09-19, 16:50
Av en händelse kom jag häromdagen att gå in och titta på vad som skrevs om medeltiden i detta forum. Eftersom jag har mina rötter på Tjörn så fastnade jag för Drotningätten på Tjörn.
 
Jag hade tillfälle att Träffa Magda Måneskiöld en gång medan hon levde. Det var sommaren 1956 då hon besökte mitt föräldrahem medan hon var på en av sina resor till Sverige för att samla material till sin sagobok.
 
Magda var kusin till min morfar. Hon hade utvandrat till USA sedan många år. Hon var utbildad sjuksköterska i Sverige och verkade en tid som distriktssköterska på Tjörn innan hon flyttade till USA.
 
Där kom hon istället att ägna sig åt journalistyrket och skrev även en del böcker med anknytning till Tjörn.
 
Boken Våra Vikingaförfäder skrev hon på femtio-talet och den kom ut 1959. Vad jag kan förstå så var boken alvarligt menat från hennes sida. Möjligen är det så att hon,i egenskap av författare, tillåtit sig att i vissa fall dra egna slutsatser som kanske icke efter ytterligare 40 - 50 års forskande håller.  
 
Även hennes bristande redovisning av källor synes vara en ständig återkommande anledning att inte ta hennes arbete på allvar.  
 
Detta hindrar dock inte att större delen av det som redovisas i boken kan vara riktigt och jag tror definitivt inte att man skall avfärda hela boken som en sagobok.  
 
Då jag arbetat med mina antavor har jag ibland kunnat hämta uppgifter från boken vilka sedan kontrollerats på olika sätt. Även jag har hittat fel men inte så ofta att boken inte skall kunna tas på allvar.
 
Säg den bok eller skrift som inte har några fel.
Jag är helt säker på att mina antavlor som succesivt publiceras på Tjörns släktforskares hemsidor är behäftade med fel och jag sätter stort värde på om någon hör av sig till mig.
 
Jag känner även Magda genom mångårig skriftväxling med min morfar och genom min egen skriftväxling med hennes dotter Anna Lisa och kan efter alla dessa år inte tro att hon skrev en sagobok.  
 
Med vänlig hälsning
Ingemar Gollungberg