NULL Skriv ut sidan - Båt av Billa

Anbytarforum

Titel: Båt av Billa
Skrivet av: Hannelotte Kindlund skrivet 2012-12-11, 17:16
Bo Persson har i den stamtavla, som bifogats Stig Östensons inlägg den 9 november, angivit Kristina Nilsdotter, Gunne Skalles änka i Frännafälle som halvsyster till Elin Svensdotter.  
 
Jag antar, att det rör sig om den  Kirstin 'Klängsdotter', som 1510-06-13 tillsammans med Elin Svensdotter sålt sin egendom i Hagaby till herr Erik Turesson.
 
Bortsett från att jag har svårt att tolka Klängsdotter som Nilsdotter - har tittat i originalet och där står definitivt inte Nilsdotter - så undrar jag om det här inte skett en sammanblandning av Gunne Skalles änka och Kristina Nilsdotter på Högnalöv.  
 
Kristina Nilsdotter på Högnalöv skrev 1511 ett brev tillsammans med Elin Svensdotter till 'mågen'  Sven Johansson, som var gift med Iliana Svensdotter i Hulta.
 
Min fundering är, om denna Kristina på Högnalöv inte är Greger Svenssons änka, dotter till Nils Turesson (Balk av Billa)? Då inställer sig givetvis följande funderingen: varför kallar hon Sven Johansson för måg? Jag har varit inne på den säkert totalt befängda tanken, att Greger Svensson kanske var bror till Elin och Iliana. Det skulle - med hänsyn till rimliga generationslängder - dock bara vara möjligt, om de hade olika mödrar.  
 
Kan någon av er skapa ordning i min förvirring?
 
Mvh/
Hannelotte Kindlund