NULL Skriv ut sidan - Båt av Billa

Anbytarforum

Titel: Båt av Billa
Skrivet av: Stig Östenson skrivet 2012-11-07, 16:39
Stig Östenson. I juni 2010 hade Niclas Rosenbalck och jag ett meningsutbyte på detta forum om Håkan Matssons (Båt av Billa) giftermål. Rosenbalcks ståndpunkt, framlagd här 1999, var denna: Håkan Matssons barn hade alla Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd) till mor. Att Mats Lämas systerdotter Elin Svensdotters son Lindorm i hennes gifte med ofrälse Anders Olofsson hade ättlingar som förde bårvapnet,skulle enligt Rosenbalck bero på att Elin Svensdotter tidigare i ett barnlöst äktenskap varit gift med Håkan Matssons far. Min uppfattning var och är denna: Håkan Matsson hade med sin första hustru Ingrid Nilsdotter sonen Arvid, medan sonen Olofs och döttrarnas mor var deras fars andra hustru, Mats Lämas systerdotter Elin Svensdotter, vilken som änka efter ofrälse Anders Olofsson medförde sonen Lindorm från detta gifte, vars ättlingar förde båtvapnet som hans styvfar och dennes söner.
     Min uppfattning, som presenteras i Svensk Genealogisk Tiddskrift 2007:2,s.5-23, har ett så gott stöd i samtida tillförlitliga källor, att jag anser, att den motsvarar den historiska verkligheten. Om de äldre leden av Håkan Matssons släkt har jag skrivit i Släkt och Hävd 2002:2, s.98-103. Jag har också på fyra sidor sammanfattat min uppfattning och kontrasterat den mot Nickas Rosenbalcks, men redaktioen för den tidskrift som jag vände mig till, tycktes till skillnad från dess tidigare redaktörer ogilla debattartiklar.
     Det förslag som Du, Stefan Simander, framförde i januari, och  som Ni, Carina Månsson och Birgitta Olsson, anslöt Er till, gillar jag. Det som Ni efterlyser från min sida finns ju redan i de ovannämnda uppsatserna, men om Ni har svårt att få tag på tidskriftsnumren, skickar jag kopior av mina uppsatser till Er + de fyra ovannämnda nyskrivna A4-sidorna. Hör av Er! Mitt telefonnummer: 0479-10175, min postadress: Hindergatan 24, 283 43 OSBY.  
                               Stig