NULL Skriv ut sidan - Båt av Billa

Anbytarforum

Titel: Båt av Billa
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-06-23, 07:30
Stig, som du säkert minns så träffades vi hemma hos dig då du bodde här på Öster i Växjö för några år sedan och jag delgav dig då en del forskning och tankar kring Båt av Billa; du medgav då att dina påståenden inte var 100 % säkra ifråga om Elin Svensdotter och att identifikationen du gjort i PHT inte alls var så klar som du skrivit i tryck. Måhända har du förträngt detta eftersom du fortsatt hävda sanningshalten med stort S (liknande auktoritetskritik har du själv vänt dig emot i dina artiklar under årens lopp, men nu när du själv kritiserats avfärdas det som personkritik istället för analys av personhistorik). Därav mina kritiska inlägg ovan om att solen har sina fläckar (en humoristisk liknelse anpelande på Galileis observationer av solen och konstaterande att det fanns synbara fläckar i kontrast till den då länge rådande oantastliga aristoteliska världsbilden  om att dessa himlakroppar var perfekta kroppar). Jag vet att du erhållit Örnbergpriset och det är dig välförtjänt för din nit, men jag hävdar fortfarande att din forskning inte är oantastlig i alla sina delar och att du måste tåla kritik. Om jag sårat dig ber jag verkligen om ursäkt, men du har också genom att säga en sak privat och sedan skriva en annan sårat mig genom ditt beteende. I min weibullianska forskningsvärld slås som nämnt inga sanningar med S fast på så lösa boliner som du gjort ifråga i din artikel i SGT och det som även tagits för sanning i ÄSF utifrån dina tidigare artiklar i Personhistorisk tidskrift ifråga om Båt av Billa.  
 
Eftersom du ovan anger att jag åberopar Elgenstierna som auktoritet så vill jag fråga dig var jag gör detta explicit?  
 
Vidare så är ditt argument om att enbart Arvid Håkanssons son Olof Arvidsson [Båt av Billa] ägde gods i Sunnerbo (18 st) till skillnad ifrån hans fars  syskon och din förklaring av detta att dessa Olofs gårdar måste vara arv efter farmodern Ingrid otroligt löst utkastat. Det krävs en ingående godshistorisk utredning för att påstå något sådant eftersom Olof Arvidssons moder var Elin Bondesdotter, dotter av häradshövdingen Bonde Olsson och Estrid Nilsdotter [Krumme], båda av jordbesittande frälsesläkter med stora gårdsinnehav i just Sunnerbo härad. Har du verkligen undersökt gårdarna som Arvid Håkanssons syskon och deras ättlingar innehade ?  
 
Jag uppmanar dig att fortsätta diskutera på detta forumet och inte enbart privat. Öppenhet och respekt är något jag förespråkar.
 
vänliga hälsningar,
Niclas
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2010-06-23 07:39)
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors