NULL Skriv ut sidan - Båt av Billa

Anbytarforum

Titel: Båt av Billa
Skrivet av: Stig Östenson skrivet 2010-06-23, 01:01
Niclas Rosenbalck! Du sitter inte inne med mer kunskap om ätten Båt av Billa än vi andra, som har hypoteser som Du, men det förefaller som om Du anser Dig besitta en absolut kunskap.Du åberopar auktoriteten Elgenstierna, som utgår från Adelns ättartavlor, vilket i detta fall betyder Rasmus Ludvigsson, som hade alldeles fel för sig om Håkan Matssons (Båt av Billa)barn och Peder Månsson Utter, vars uppgifter om Håkan Matsson och hans barn och släktingar varierar en hel del. Utter visste dock, att Håkan Matsson hade fler barn än sonen Arvid Håkansson, och de två av honom upptäckta nykomlingarna tilldelade han samma mor som Arvid Håkansson hade, enligt biskop Hans Brask.
Jag har sällan sett Dig med sakskäl motivera Din egen ståndpunkt(Du har mest varit en som gått till angrepp), och därför välkomnar jag Dina resonemang omkring 1552 års brev i Ditt senaste inlägg. Det Du skriver där är intressant och relevant, men jag finner det inte övertgande. Jag anser, att min hypotes är bättre underbyggd än Din, som enligt min mening bygger mer på auktoriteter än på befintliga dokument.
Nils Hogenskild var eller anses ha varit förmyndare för sin mödernekusin Lindorm Anderssons i Rottne son Nils Lindormsson, och Du tycks anse att Nils Hogenskild borde ha beaktat sin myndlings kusiners intrssen, även om dessa kusiner var barn till Lindorm Anderssons halvsyskon, men: varför det?
Jag har inget önsketänkande, som Du tillskriver mig beträffande Arvid Håkanssons förvärv av Nils Hogenskilds mosters gåva till Växjö domkyrka, men jag har märkt, att det finns ett önsketänkande från en del av de många som - i likhet med Dig och mig - härstammar från andra av Håkan Matssons barn än från sonen Arvid, att alla hans barn måtte ha haft Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd) till mor, som Utter uppger (eftersom det leder till flera medeltida anor). Men Utter är inget sanningsvittne. Hans situaton var rätt lik vår: han prövade sig fram, uppställde hypoteser.
Jag är helt överens med Dig om att biskop Brask inte kände till den obetydliga Båt av Billa-ätten med dess obetdliga godsinnehav. Om ätten Halvhjort av Älmtaryd från Sunnerbo härad var han däremot mycket välunderrättad, och i tre av hans fyra släkttavlor över den ätten finns Håkan Matsson (Båt av billa) med som ett bihang, gift med Birger Nilssons på Älmtaryd syster Ingrid Nilsdotter. Under deras sonson, Arvid Håkanssons son Olof Arvidsson, redovisas 21½ hemman i 1562 års frälselängd, därav 18 i Sunnerbo, som väl härrörde både från hans farmor Ingrid Nilsdotter och hans morföräldrar.Av Olof Arvidssons far Arvid Håkanssons syskon var det ingen som ägde något hemman i Sunnerbo. Varför det, om de hade Ingrid Nilsdotter (Halvhjort till Älmtaryd) till mor.
Niclas! Du har sårat mig med Dina formuleringar om mig som person: Om han sticker ut huvudet här och säger att någon har fel så bör han vetenskapligt påvisa vad som är fel och Föga duger det att tro och tycka och Även solen (Stig Östensson) har sina svarta fläckar etc. Jag vidhåller, att min uppsats i Svensk Genealogisk Tidskrift 2007:2, s. 5-23, som Du inte tycks ha läst, innehåller goda stöd (kanske t.o.m. vetenskapliga) för min hypotes, och att den lever upp till motiveringen för att jag av Sveiges Släktforskarförbund år 2009 tilldelades hederspriset till Victor Örnbergs minne: källkritiskt arbete och grundlig dokumentation av källor, slutsatser och resultat. De som är intresserade av ätten Båt av Billa och min hyptes hänvisas till den uppsatsen. Bortsett från vad Du, Niclas, skriver i Ditt  tankeväckande inlägg här på Anbytarforum den 8/6, har jag inte sett Dig utveckla några andra skäl för Din ståndpunkt än hänvisning till auktoriteter(Elgenstierna, Adelns ättartavlor [=Rasmus Ludvigsson och Utter]).
Jag återkommer inte till detta forum efter det bemötande jag fått av Dig här, men jag kan gärna tänka mig att diskutera våra hypoteser om Håkan Matssons (Båt av Billa) och hans fars giftermål med Dig privat.
 
Detta inlägg är flyttat från Småland > Socknar > Hovmantorp eftersom det mer handlar om denna släkt
 
Moderator Småland
Jan Jutefors