NULL Skriv ut sidan - Birgitta, Lars Anderssons i Nyköping

Anbytarforum

Titel: Birgitta, Lars Anderssons i Nyköping
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2014-01-30, 19:42
I Liedgrens uppsats står följande text: Genom ett brev 25/3 1474 sålde Märta Elifsdotter, änka efter Peder Andersson i Hageby, för 30 mark svenska två gårdar i Vislanda och två gårdar i Slätthögs socken, båda i Allbo härad till Arvid Trolle, Östgöta lagman. Vidhängt vid detta brev var ett annat brev av Arvid Trolle 1482 (utan dag). Däri intygar denne, att han givit henne ytterligare 3 mark danska till sins dotters bröllop, och han tillägger, att detta är witterligit bl.a. för hennes egen måg Erich Knutzsson.
 
Jag förmodar att notisen från 1482 betyder att Erik Knutsson ännu inte gift sig med dottern till Märta Elifsdotter och Peder Andersson. Om denne Erik Knutsson och NN vara föräldrar till Birgitta/Brita så hinner hon ärva sina föräldrar, köpa ut sina syskon, gifta sig, pantsätta gårdarna samt döda panten vid en ålder av 22 år. Detta då förutsatt att hon var äldsta barnet till Erik Knutsson och hans maka och att hon i så fall var född 1482. Hur troligt är det vid denna tid? Jag vet inte, därför frågar jag.