NULL Skriv ut sidan - Birgitta, Lars Anderssons i Nyköping

Anbytarforum

Titel: Birgitta, Lars Anderssons i Nyköping
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2012-08-26, 12:19
Stefan, menar du de äldsta uppgifterna om Blekhemsgodsen så har jag sett dem. Jag länkar till kort jag tagit ur Örnbergssamlingen i ett inlägg ovan från i söndags förra veckan.  
 
Något jag stört mig på länge och verkligen skulle vilja ha en förklaring till är det som står om gårdarna i Rödsle och Samsvik: 1473 skrivs en minnesanteckning i jordearveboken efter Karl Knutsson: Till minnes om en gård i Rössle och en gård i Samsvik som Magnus Wallemar haver. (C 8 f 7).  
 
Till minnes låter ju som om Magus Wallemar var död 1473 men det var han ju inte?  
Av vilket skäl skrevs minnesanteckiningar som denna?
Var det vanligt att de skrevs?
1405 köper Bengt Nilsson (Lejonansikte) gårdarna av sin styvson Knut Bosson
1446 säljer Birgitta Sturesson (Båt) sina gårdar i Tjust som hon ärvt efter Bengt Nilsson (Lejonansikte) till Karl Knutsson (Bonde).
1473 skrivs minnesanteckningen i arvejordeboken efter Karl Knutsson (Bonde) som köpt gårdarna av Birgitta Sturesdotter (Båt).
Enda möjliga förklaring som jag ser det är att Magnus Wallemar köpt Rössle och Samsvik av Karl Knutsson (Bonde) och fortfarande äger dem när minnesanteckningen skrivs 1473? Om Magnus Wallemar äger gårdarna varför nämns de då i jordearveboken efter Karl Knutsson (Bonde)?
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2012-08-26 12:24)