NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2012
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2009-03-16, 10:04
Hej Urban  
Texten har jag hämtat ur Släkt & Hävd nr 1, 1988. ”Lasse Andersson hade på sin hustru Birgitta N:dotters vägnar bördsrätt att byta igen en tredjedel i ”Hagaby i Nykyrkie sochn emellem Wijka” i Östergötland. Konungen ger därför honom och hans hustru tillstånd att ”kännas vid” denne tredjedel samt att sälja den till herr Birger Nilsson (Grip), som förut köpt de båda andra tredjedelarna i Hageby av dem, eller också att avyttra dem till någon annan. Frälselängden 1562 visa, att Birger Nilsson då ägde två frälsegårdar i Hageby i (nuv.) Östra Ny socken i Björkekinds härad på Vikbolandet, medan den tredje gården i byn låg i Kuddby socken och tillhörde konungens arv och eget”.
Du skriver följande i en diskussion om bördsrätt:
 
”Vad är bördsrätt?  
Bördsrätten innebar att en enskild person med ärvd jord aldrig hade obetingad förfoganderätt över denna. Släkten hade alltid medbestämmanderätt. Man fick inte sälja eller utan vidare skänka bort arvejord utan släktens tillstånd. Redan i landskapslagarna finns bestämmelser om bördsrätten och rester av detta rättsinstitut levde kvar in på 1800-talet. Ett viktigt inslag i bördsrätten var att från och med Magnus Erikssons landslag kunde fädernejord bara förköpas av fädernefränder och mödernejord av mödernefränder.”
 
Om jag förstår dig rätt betyder det att man inte kan säga varken bu eller bä om varför Birger Nilsson (Grip) kunde köpa dessa gårdar av Birgitta. Jag har dessutom blivit varse av en annan forskare att Birger Nilsson (Grip) även köpte 2 gårdar i Tjust, den ena av Birgitta och den andra av, (som vi tror) hennes son Erik Larsson. Se DMS 4:5 s. 61 och s. 136. Helt principiellt, är det då inte förkastligt att som Jan Liedgren bygga hela sin teori om Johan Skyttes anor genom dessa godstransaktioner? Som du säger ” Det förhållande att en gård ägs av medlemmar av en och samma släkt år 1350 och 1450, exempelvis, innebär inte att man törs dra slutsatsen att gården därmed varit i samma släkts ägo hela tiden”. Det torde väl även gälla gårdarna i Östergötland, mycket kan ju hänt mellan 1482 - 1542? Det är väl inte ens säkert att en gård som ägdes av en släkt 1482 ägs av samma släkt 60 senare?
Nej, jag undrade hur Erik Knutsson kunde ärva sina svärföräldrar men den frågan fick jag svar på nu.
 
Mvh
Birgitta