NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2012
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2009-02-20, 14:32
Jag har lite funderingar kring det Jan Liedgren skriver om Erik Knutsson i Släkt & Hävd 1988 nr 1:
 
På sidan 6 ”Väpnaren Erik Knutssons sätesgård kallar hans dotter Katarina Eriksdotter i sitt ingiftsbrev 1525 för ”Haga”. Därmed måste avses någon av de gårdar i bondbyn Hageby, som han ärvt efter sina svärföräldrar”.
 
Nu är mina kunskaper när det gäller arv vid denna tid inte så stora men hur kunde Erik Knutsson ärva sina svärföräldrar? Är det via testamente eller via bakarv på något vis? Hur skulle denna arvsgång kunnat se ut?
 
På sidan 3 ”Säterihistoriken inledes med ett referat av det ovan nämnde odaterade pergamentsbrevet, varigenom Erik Knutsson till Haga dotter Katarina donerade Blekhem m.m. till Vadstena kloster.
 
På Svenskt Diplomatarium med SDHKnr; 38645  finns noteringen ” Katarina, dotter till Erik Knutsson, ger till Vadstena kloster som provent godsen Blekhem och Duvekulla i Törnevalla socken, Fiskasäter, Skaftekulla och Almåse i Hallingeberg socken samt Herstada i gamla Västerviks socken i Tjust. ” som torde röra samma ärende.
 
Det vore intressant att få reda på om formuleringen i notisen från SD är korrekt avskriven från originalet. Enligt Liedgren var Erik Knutsson död före 1510. Borde det inte med tanke på detta stått salig Erik Knutssons dotter osv? Han hade ju i alla fall varit död i minst 15 år när Katarina skänkte gårdarna till Vadstena kloster? För mig låter sättet det är skrivet på som om Erik Knutsson i allra högsta grad levde 1525.