NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 augusti, 2012
Skrivet av: Stellan Larsson skrivet 2009-02-16, 21:30
Birgitta,
 
Har under lång tid följt din strävan att få räta ut frågetecken om denna vår gemensamma släktgren. Var själv bara tvungen att beställa DMS 4:5 Tjusts härad.
Har börjat gå igenom boken och gjort några reflektioner som jag är nyfiken om du skulle vilja kommentera.
 
Hörtingerum i Gladhammar s. 74: 1551 får Brita, Lars Anderssons änka, öppet brev av Gustav I på den gård i H(örtingerum) som hon givit sin son Erik Larsson och som var bland det gods hon tidigare sålt till kungen (GR 22s 195)
 
Blekhem i Törnsfall s. 166: 1562 försäljer Anders Persson och Nils Bröms-båda borgmästare i Nyköping - Tord och Erik Bengtssöner - borgare där - samt Erik Larsson och Anders målare till Erik XIV huvudgården B(lekhem) som räntar 4 pund smör samt jord i Duvekulla och Mommehål, denna sn, i Fisksäter, Hallingeberg, Nagelstad Skaftekulla och Älmarsrum, Hallingebergs sn, i Härstad, Gamleby sn och Hörtingerum, Gladhammars sn (AoE 38 f380r-v)
 
Nu till mina funderingar.
Kan denne Gudmund Ingelsson vara bror till Nils Ingelsson som du nämner i ditt första inlägg?
Jag har inte tidigare sett någon notering att Brita skulle ha en son Erik Larsson. Vet du något mer om honom?
När Blekhem mm säljes 1562 anges barnen Erik och Anders Larssöner samt döttrarna via deras respektive makar Anders Persson och Nils Bröms men vilka är Tord och Erik Bengtssöner?
 
Ett stort tack till dig Birgitta som outtröttligt ifågasätter och kämpar vidare med en stor öppenhet för komma vidare.
 
Vill också passa på att rikta ett stort tack till Roger Axelsson för det förnämliga arbetet!
Undrar precis som du Birgitta när räkningen kommer.
 
Mvh
Stellan
 
(Meddelandet ändrat av stellan den 17 februari, 2009)