NULL Skriv ut sidan - Bidz

Anbytarforum

Titel: Bidz
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-11-10, 11:20
En uppenbar konflikt mellan mitt scenario och Vähäkangas - huruvida Klas Bidz var gift med Ingeborg Håkansdotter (Frille) i sitt första äktenskap - får en 'elegant' lösning, om jag i mitt scenario ersätter Ingeborg med hennes kusin, Margareta Tuvesdotter (Frille). Det enda som är känt om Margareta, är att hon fick ett gods 1439 av sin mors morbror, biskop Magnus Olai (Tavast) [ÄSF I:3, s. 139b]. Kronologin stämmer väl, och det faktum att inget mer är känt om henne kan bero på att hon dog relativt ung, vilket är en förutsättning för hypotesen.
 
Även med denna lösning uppfylls alla randvillkoren enligt ovan.
 
Ett - som det kan tyckas paradoxalt - stöd för denna hypotes, utgör det faktum,  att Margareta var syssling till Klas Bidz andra hustru, Märta Nilsdotter (Stjernkors), vilket krävde dispens. För Sveriges del finns dock inga dispenser för äktenskap bevarade före 1460 - med ett undantag. Karl Knutsson (Bonde) fick år 1438 dispens för sitt äktenskap med Katarina Karlsdotter (Gumsehuvud).
 
Klas Bidz torde ha gift sig med Margareta omkring 1440. Vid den tiden torde äktenskap med formella äktenskapshinder varit mycket vanligare - liksom flera giften, p.g.a. av pestepedemierna, vilka orsakade  en kraftigt reducerad folkmängd ända in i mitten på 1400-talet. Att gifta sig med närmare släktingar blev i många fall en nödvändighet.
 
Ett annat exempel utgör Anders Henrikssons (Lindelöf) äktenskap med Ingeborg Håkansdotter och med, av Vähäkangas postulerat, Margareta Nilsdotter (Stjernkors). De var också sysslingar.