NULL Skriv ut sidan - Bidz

Anbytarforum

Titel: Bidz
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-11-09, 00:14
Om man utgående från dispensens innehåll -  och frånvaron av dispens för Olofs första äktenskap - ser på problemet som ett ekvationssystem med fler okända variabler än ekvationer, så är det enda sättet att hitta en eventuell lösning, att stegvis ansätta dellösningar, vilka är oberoende av varandra.
 
Problemet kan delas upp i 4 delproblem:
1.   Olof Jönsson är släkt med Anna Eriksdotter i 3:e och 4:e led.
2.   Anna Eriksdotter är släkt med n.n. Knutsotter i 2:a led.
3.   Anna Eriksdotter är släkt med n.n. Knutsotter i 4:e led.
4.   Olof Jönsson är inte släkt med n.n. Knutsdotter inom 4 generationer.
 
1. Vad gäller Olofs släktskap med Anna Eriksdotter, så finns det 256 teoretiskt möjliga kombinationer, varav jag har 'tillgång' till endast 151  - p.g.a.  luckor i anträden. En lösning på detta problem kräver alltså tur i första hand.
 
En klusteranalys utående från geografi och släkter representerade i Olofs och Annas antavlor pekar mot Sagu, där flera av släkterna finns representerade under den aktuella tidsperioden. Då jag känner Olofs anor ganska väl, ser jag att den mest sannolika kopplingen torde vara Olofs morfars, Olof Andersons till Kodbolstad, okända föräldrar i 3:e generationen. Med Anthonis ord: ” Osäkert är var Olof Andersson, som innehar reducibel jord i Lemmis, Halstelax och Kaskelax (Sagu), men som senast 1418  överflyttat till Åland, var född.” [Anthoni(1970):108]. Fågelvägen är det ca 6 km mellan Kaskelax och Halstelax, och däremellan ligger Lemmis.
 
Utan att gå in i detalj i urvalsprocessen, så fastnade jag för att Olof Anderssons, i Kodbolstad, far Anders, sannolikt var gift med en dotter till Jakob Nilsson Skelghe och en dotter till Peder Sigurdsson (Skräddare) till Mäkipä (Sagu) i hennes första gifte. I sitt andra, kända gifte, var hon gift med Jöns Andersson Garp.  Mäkipä ligger ca 5 km NO om Kaskelax. Denna hypotes resulterar i att Olof Jönsson och Anna Eriksdotter var släkt i 3:e och 4:e led. Visst stöd för hypotesen fås bl.a. av att  Olof Jönsson morbror, Hartvig Olofsson, år 1477 pantsätter sin del av Halstelax till biskopen och Henrik Bidz, gift med Hartvigs postulerade kusin i detta scenario, Anna Klasdotter (Djekn) [Anthoni(1970):324].
 
2. Enighet tycks råda att Olof Jönssons hustrur är kusiner, barnbarn till Henrik Bidz d.ä. vilket förklarar  'affinity' av andra graden vid ingåendet av Olofs andra äktenskap. Däremot kan de inte ha samma farmor, då resultatet blir affinty av tredje graden, vilket strider mot dispensansökan.
 
3. Om man som jag skrev ovan antar att Klaus Bidz i sitt första gifte var gift med Ingeborg Håkansdotter (Frille) i hennes andra gifte, och att de hade en dotter, gift med Olof Jönsson, samt att Klaus i sitt andra gifte var gift med Marta Nilsdotter (Stjernkors) i hennes andra gifte och i detta äktenskap fick sonen Knut Bidz, så uppfylls randvillkoret att Anna Eriksdotter och n.n. Klasdotter var släkt i fjärde led.
   
4. För att komma ifrån konsekvensen, att Olof hade samma släktsamband med sin första hustru, n.n. Klasdotter, som med Anna Eriksdotter, så kunde - enligt mitt inlägg ovan - Klas och Henrik Bidz endast ha varit halvbröder, söner till Henrik, men med olika mödrar, och Erik vara son till Anna Klasdotter (Djekn).
   
En samtidig implementering av de postulerade dellösningarna tillfredsställer alla explicita och implicita krav genererade av såväl dispensansökan (n 250) för äktenskapshinder mellan Olof Jönsson (Sluk) och hans andra hustru Anna Eriksdotter (Bidz), som av frånvaron av dispensansökan gällande Olofs första äktenskap med Anna kusin, n.n. Klasdotter (Bidz).
 
Jag har här utlämnat ett antal kopplingar bortom den fjärde generationen, vilka är typiska inom det fåtaliga finska frälset, men vill ändå föra fram att i dtta scenario var Olof Jönsson släkt med såväl Anna Eriksdotter, som med n.n. Knutsdotter, då alla tre var ättlingar till Laurens Fincke i femte led.