NULL Skriv ut sidan - Bidz

Anbytarforum

Titel: Bidz
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2015-11-04, 22:23
I mitt första inlägg ovan började jag med rubriken: Vem var Klaus (Henriksson) Bidz' hustru?. Tyvärr gjorde jag, sannolikt, samma misstag som Anthoni, Rundt och Vähäkangas gjort tidigare - att formulera frågan fel. Jag borde ha utvidgat frågeställningen till med vem eller vilka var Klaus Bidz gift...  
 
Inte ens det scenario som föreföll mest sannolikt - Tapio Vähäkangas - klarade det mest väldokumenterade randvillkoret, att Olof Jönssons (Sluk) hustrur var släkt, inte bara i andra led, utan också i fjärde led [Auct. Papae, n 250]. Än värre, så resulterar Vähäkangas scenario i, att Anna Eriksdotter och n.n. Klausdotter Bidz var släkt i tredje led, efter Nils Olofsson Tavast, vilket strider mot dispensansökan.
 
Om man istället utgår ifrån att Klaus Bidz i sitt första gifte var gift med Ingeborg Håkansdotter (Frille) i hennes andra gifte, och att de hade en dotter, gift med Olof Jönsson, samt att Klaus i sitt andra gifte var gift med Marta Nilsdotter (Stjernkors) i hennes andra gifte och i detta äktenskap fick sonen Knut Bidz, så uppfylls villkoren.
 
Olof Jönssons hustrur var i detta scenario båda ättlingar till Olof Jönsson (Tavast) i fjärde led, och till Henrik Bidz i andra led, men inte släkt med varandra i tredje led. (VSB)