NULL Skriv ut sidan - Bengta Johansdotter Byllow

Anbytarforum

Titel: Bengta Johansdotter Byllow
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2008-09-29, 11:14
Leif,
 
Jag tror inte att det du frågar om är något av de större problemen i detta fall. Det råder enighet i forskarvärlden om källvärdet. Chronicon genealogicum är en rätt så tillförlitlig källa när det gäller uppgifter från Anna Fickesdotters livstid. Men när man kommer längre bakåt i tiden är det precis tvärtom. Ingen uppgift ur Chronicon som är äldre än 1460 kan accepteras ens som sannolik utan annat källstöd (av Chronicon oberoende källor då förstås).
 
Eftersom frågan om rättelser och ändringar vid kopiering nu ändå kom upp så får jag väl fortsätta ett steg till på det spåret med en korrigering av något som jag själv rörde till i ett tidigare inlägg då jag i hastigheten råkade skriva att att Anna Fickesdotter till skillnad från Familienbuch  inte kände till någon farbror som hette Heinrich och det var givetvis fel, åtminstone om man ersätter det tyska namnet med dess svenska motsvarighet. Anna Fickesdotter trodde ju faktiskt att hon hade en farbror Henrik, vilket du redan bör ha insett eftersom du grävt fram Gottfrid Carlssons gamla SBL-artikel.  
 
Jag har i något tidigare sammanhang i detta forum anslutit mig till Carlssons kritik av Anna Fickesdotters minne och påpekat att hon har mycket dålig koll på sin släkt utanför sin egen familj. Då konstaterade jag - den gången blev det rätt - att hon inte ens kände till namnet på sin farbror Detleff. Som Gottfrid Carlsson skriver så förväxlar hon Detleff med dennes son Henrik och det är rätt tydligt att den förväxlingen övertagits av Familienbuch. Detleff Bylow var nämligen gift med Margareta Bosdotter (Grip) och deras son Henrik som alltså var kusin till Anna Fickesdotter var (åtminstone enligt Gen 41 f 233) gift med en syster till Henning Pogwish (jfr Familienbuch s 22).
 
Har man sagt A så får man säga B brukar det heta. Uppgiften om Johan van B?lows första äktenskap, med Cecilia von Brockwald, finns inte i Chronicon genealogicum men det är alltså inget bra argument för att helt förkasta den. Gillingstam är givetvis medveten om detta och nämner därför uppgiften men konstaterar att den är en obestyrkt 1800-talsuppgift. Det genealogiska problemet är här att Familienbuch gör Henrik (alltså egentligen Detleff) till Cecilias son. Detleff och Ficke skulle alltså ha varit halvbröder. Nu har jag nästan sagt C också så nu lägger jag av och går på lunch.  
 
(Meddelandet ändrat av kaj den 29 september, 2008)