NULL Skriv ut sidan - Bagge av Botorp

Anbytarforum

Titel: Bagge av Botorp
Skrivet av: Torleif Ericson skrivet 2003-05-01, 23:33
Jag har problemet med att inte ha källor lätt tillgängliga i Gen?ve och jag har kanske lite snabbt givit en del uppgifter utan att kolla.
Här är något av vad du efterlyser.
Vad gäller Magnus Håkanssons hustru framgår situationen om hennes gifte med denne och att hon var Peter Folkasons dotter helt kl;art av det odaterade pappersbrevet återgivet i ÄOV sid. 744, men det är deras dotter som heter Sestrid (brevet är kanske det roligaste av alla de medeltida breven). Jag har en anteckning att hon skulle vara änka till Anders Nlisson men jag begriper inte varifrån det kommer så det är nog fel.
Vad gäller  Fristad gjorde jag felassociation med DS 3740 13431111 (B 16 fol 300) där Rörik Sture byter gods med Harald Kase för dennes hustrus (fru Ingeborg ) räkning. Fristad nämns i Anund Stures inyg (DS 4842; B16 288 v; märk likheten i källan) om sin släkting Peter Laurenssons byte med (sin 'morbror' se DS 4870) Harald Kase av Botorp mot dennes gods i Grudu i Västergötland som var Peters arv efter mostern Kristina Petersdotter och denna efter sina söner. Kyrkoherdarna i Fristad och grannsocknen Bredared beseglar med Peter så tanken att personerna var i den trakten vid beseglingen ligger nära till hands då de uttryckligen var närvarande.  Det var Anund Stures bror Rörik som ledde till felassociationen. Flera av de gårdar som går till Peter (Grude, Vånga) ligger nära inpå Fristad.  
En intressant fråga är om Peters moster var Rörik Stures okända hustru. Det passar utmärkt med Anund Stures intyg men det finns inget bevis för det. Harald Kase kallas Peters morbror (DS 4870) men det måste rimligen vara oegentligt för han är Olof Kases son, men hans hustru (fru Ingeborg ; okänt första gifte) nämnd utan namn i DS 3740 kan möjligen vara en moster till Peter Laurensson Bagge.
 
Jag har aldrig hävdat att Peter Bagge är norrman, men bara bett dig  betänka att bagge inte behöver vara ett ursprungligt släktnamn och att även på medeltiden bagge var namn på norrmän. Gränsen gick vid Älven dvs Göta älv, ca 5 mil från Fristad. Möjligheten bör hållas öppen om du inte har något specifikt bra förslag själv.
 
Uppgiften om ett senare innehav av Botorp i Linderås sn är under alla omständigheter rätt irrelevant och hänför sig till 1500-talets senare hälft genom Märta Germundsdotters (Somme) gifte med Bengt Bagge. Jag kan ha varit förhastad, men hon innehade i varje fall en granngård, men det där är ju bara en tillfällighet vad det gäller ätten Bagge.
MvH  Torleif