NULL Skriv ut sidan - Bagge av Botorp

Anbytarforum

Titel: Bagge av Botorp
Skrivet av: Torleif Ericson skrivet 2003-04-25, 17:59
Att Peter Bagge var norrman ville jag inte yrka på.  Däremot har han tidig anknytning till Västergötland just genom det byte med Harald kase du pekar på. Brevet är utfärdat i Fristad och inte i Vedbo hd. Hans intresse har tydligen senare varit att få mer gods i Västergötland  av något skäl och det är inte smulor det gäller.  Jag är väl förtrogen med arvsgången i Linderås, min hemsocken ursprungligen: den gick formellt via mostern men kom via hennes barn och därmed via hennes man som inte är känd.  
Jag tog med Värmland bara för att visa att Peter Bagge knappast är en lokal person i egentlig mening. Det visar också det faktum att han var hhd i Möre 1391, för det var politiskt högkänsligt. Trakten var ännu inte 'säkrad' för drottning Margareta som det heter i dag med kung Albrekt i besittning av öland.
Notisen om Peter Bagge kanske inte skall vara ca 1425 som Diplomatariet anser utan snarare efter 1420, året  för arvskiftet till Gunnar Gyltas barn, som jag hänvisade till tidigare. 1403 verkar mycket tidigt. Jag har bara en kort regest av notisen tyvärr och vet inget om ?Raankark?; men Lars Piks hustru kan komma i fråga med en arvslott fast ?Raankark?; liknar inte det alls. Märk att 1420 års gårdar säkert är Peter Bagges gods, och det passar notisen väl.