NULL Skriv ut sidan - Bagge av Botorp

Anbytarforum

Titel: Bagge av Botorp
Skrivet av: Roger Axelsson skrivet 2003-04-24, 22:15
Hej Torleif!
 
Intressanta tankar om Baggarna. Jag ställer mig dock tvivlande till flera av dina teorier.
 
Har Peter Bagge arvegods i Västergötland och Värmland? 1380 6/6 byter han ju till sig en mängd Västgötagods mot jord i Småland (perg UUB, motbrev i B 16 f 307, RA) . Då han dyker upp i Värmland 1386 säljer han 'efter rätt östgötsk lag' jord i Kvissberg, Vadstena sn (Aska hd) till Erik Kettilsson (Glysing) (DN X:86). Vad jag kan se så förvärvar han alltid gods i Västsverige och avyttrar i östra landsändan. Detta tyder ju snarare på ursprung just i denna del av landet. Att tillnamnet Bagge skulle peka på norskt påbrå just i detta fallet ställer jag mig tvivlande till. Det generella har ju ofta väldigt lite att säga om det enskilda fallet. Jag anser att mycket klarare kopplingar till Västsverige krävs för att göra hypotesen trovärdig.
 
Vilken är källan till att Magnus Håkanssons hustru skulle ha hetat Sestrid och tidigare varit gift med en Anders Nilsson (båt)? Antar att den AN du menar är den i samtida källor okände farfadern till Guse Nilsson (båt) (SoH 1976)?
 
Vad jag vet så är ätten Bagge av Botorp knuten till Botorp i Ljungby socken utanför Kalmar och inte till Botorp i Linderås. Egendomen med samma namn i Linderås sn övergår ju till Harald Kase i och med transaktionen på 1350-talet och försvinner därmed ur Baggarnas ägo (DS 4862, 4869, 5035). Den ingår därefter i morgongåvan då Harald 1362 gifter sig med Ingeborg Ulfsdotter (Ulv) (DS 6692). De saknar av allt att döma bröstarvingar då Ingeborgs brorsdotter 1423 innehar egendomen och testamenterar den till Vadstena kloster där hon valt sin lägerstad (RAp 14/3).
 
Vad som säkert kan sägas är att Peter hade en moster Kristina Petersdotter som ägde jord i Linderås socken och testamenterade jord där till sockenkyrkan (DS 4870). Hon bör därför ha haft en stark anknytning till socknen, kanske t o m bott där. En möderneanknytning till Vedbo finns alltså antydd i källorna. Om hans fäderne vet vi ingenting.
 
Notisen som i diplomatariets kartotek av någon anledning daterats till omkring 1425 är mycket intressant. Den återfinns odaterad i en av de sparreska kopieböckerna (B 16 f 262, RA) i en synnerligen dålig avskrift. Dateringen kan inte göras närmre än till någon gång efter 1403 vilket är sista gången som Peter Bagge nämns i livet. Han beseglar då ett köpebrev i Kalmar och omtalas då som ?rlichin man P?ther Bagga, fornempda Thyrgilsa Di?kns modher fadhir (SD 309). Har du lyckats identifiera notisens orter? Det verkar vara fråga om två arvslotter: En som går till Gunnar Gylta och en som går till en man som i den usla 1600-talsavskriften kallas ”Raankark” eller liknande. Det verkar onekligen som om vi har att göra med en tidigare okänd del av arvet efter Peter Bagge. Den förklarar också varför smålands-Baggarna var så lokalt baserade. Peder Bagges västgötagods har kanske gått till denna okända släktgren. En djuplodande forskningsinsats beträffande notisen i fråga behövs dock. Innan dess kan inget säkert sägas.
 
Mvh Roger AJ