NULL Skriv ut sidan - Bagge av Botorp

Anbytarforum

Titel: Bagge av Botorp
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2003-01-22, 13:58
Denna diskussion påbörjades under rubriken Medeltiden-Bergkvaraätten (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/36812.html?1043238540).
 
Gillingstam har i sin ÄSF-artikel (s 110-113) antagit en möjlig identitet mellan en Peter Bagge som nämns i Småland 1354 (DS 5035), 1380 (UUBp 6/6) samt i Östergötland 1386 och den som 1391 var häradshövding i Södra Möre och levde ännu 1403.
 
Däremot diskuterar inte Gillingstam DS 5536 och DS 5828 eller frågan om och hur den Peter Bagge som nämns i dessa kan tänkas höra ihop med de två(?) andra. Han synes alltså ha antagit att det fanns två samtida Peter Bagge, båda omnämnda i brev från 1350-talet.
 
Detta är en av de detaljer som då och då gjort att jag övervägt att ta upp tråden för att se om det möjligen går att komma något längre vad gäller de äldsta leden för Bagge av Botorp.
 
Frågan aktualiserades i mitten av 1990-talet då jag arbetade med DMS 4:3 Öland, och tvingades försöka mig på en identifiering av den Tyrgils Nilsson i Horn (Lilla Horn i Persnäs sn) som i RAp 25/7 1375 uppges ha sålt jord på Öland till en Hemming djäken. Jag föreslog då att denna Tyrgils Nilsson möjligen kunde vara identisk med den Tyrgils som står överst i stamtavlan för Bagge av Botorp i ÄSF 1 (s 111).
 
Då ingen reagerade negativt på detta förslag under manuskriptets remissrunda bestämde jag mig för att låta det stå kvar med sannolikt vad gällde ortidentifieringen och därtill ett frågetecken för Bagge av Botorp (DMS 4:3 s 68).
 
Sedan dess har frågan legat i högen för oavslutade ärenden, bildligt talat. Det faktum att jag låtit mig provoceras till några kritiska anmärkningar gällande Härhammars otillfredsställande forskningsmetoder kanske är en signal om att det blivit dags att plocka fram ärendet igen.
 
mvh
Kaj Janzon