NULL Skriv ut sidan - Aspenäsätten

Anbytarforum

Titel: Aspenäsätten
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2003-06-09, 22:53
Till Anders Hellster: jag har nu läst de i sammanhanget viktigaste delarna av Henning Sollieds artiklar i NST bd. VII och då jag dessutom tror mig ha identifierat tidigare ägare till några av de enheter som Håkan Bolt bytte bort 1425 vill jag passa på att göra ett sista inlägg om saken under denna rubrik. Man skulle kunna säga att jag från din synvinkel sett har både dåliga och mindre dåliga nyheter.
 
Inledningsvis, vad gäller identifieringen av den Katarina Laurensdotter som Håkan Bolt bytte gods med, konstaterar jag att det uppenbarligen är du själv som fastslagit att det rör sig om Katarina Larsdotter av Aspenäs-ätten. Sollied gör det i alla fall inte i sin uppsats, där han endast kallar damen i fråga för en Katarina Laurensdatter [s 270]. Givetvis räcker inte det faktum att Håkan Bolt senare (1427) kan beläggas som gift med Elin Larsdotter (Aspenäs-ätten) som bevis för den 1425 nämnda Katarina Laurensdatters identitet, eftersom det knappast går att föra det resonemanget i hamn utan viss cirkelbevisföring. Jag antar därför att din tankebyggnads andra bärande pelare i stället är antagandet att den gård i Skepplanda sn, Ale hd, som nämns i DN X:140 är identisk med Båstorp i nämnda sn som Ture Stensson (Bielke) 1419 gav sin systerdotter fru Katarina och hennes man Åke Laxmand [SD 2665].
 
Detta kunde onekligen - om du skrivit det i något av dina inlägg - ha tyngt ner vågskålen något till din fördel vad gäller identifieringen av Katarina Laurensdatter, trots att vissa omständigheter kring makeskiftet 1425 kanske kan te sig något besynnerliga. Som du kanske förstår så åsyftar jag bl a skiftesbrevets sigillanter. En fråga man kan ställa sig är: vem av dem, om någon, kan knytas till Aspenäs-ätten och hur?
 
Hur som helst: då du här menar dig ha nått något längre än vad Sollied gjorde, borde du kanske ha förtydligat var hans uppgifter tar slut och dina börjar. Det är rentav något förvånande att du inte påpekar det anmärkningsvärda i att Sollied har missat denna möjlighet. Han nämner ju ändå bara sex rader längre ner att Håkan Bolt gifte sig med en annan Laurensdatter, nämligen Elin Larsdotter av Aspenäs-ätten (eller Blå som han skriver). Nu kan man ju vid läsning av dina inlägg få intrycket av att det är Sollied som identifierat Katarina Laurensdatter i DN X:140 som syster till Håkan Bolts hustru Elin, medan det i själva verket är du. Det är väl ändå, för att använda fotbollsspråk, nästan som att bränna en straff? 
 
Din fråga ovan gällde bl a Håkan Bolts bytesgods 1425. De gårdar som uppräknas i bytesbrevet, har såvitt jag kan förstå, åtminstone i de flesta fall identifierats korrekt i diplomatariets huvudkartotek. Därmed är vi framme vid de riktigt dåliga nyheterna:
 
1. du söker delvis i fel härad! Brevet avser inte jord i Barne och Kållands härader utan i Barne och Kullings härader.
2. den minsta gemensamma nämnaren för de tre enheter jag i ett annat sammanhang haft anledning att titta närmare på verkar vara den inte alldeles okände häradshövdingen i Vartofta härad, Torberg Kärling (sparre).
3. det andra sammanhang jag åsyftar i punkt 2 är min pågående forskning kring ätten Kärlings äldsta led.
 
Vad har nu detta med Håkan Bolts gods att göra? 
 
Jo så här ligger det till:
 
De jordar saken gäller är enligt diplomatariets huvudkartotek följande:
 
en kvarn i Balltorp, Barne-Åsaka socken.
en gård i Saghbo i Kullings härad
en gård i Hoberg, Skövde sn.
en gård i Holstorp, Hols sn.
en ödegods i Iæclabergh (enl dipl. nuv Östäng i Långareds sn)
en gård i Holme, Fåglums sn.
en gård i Bålltorp, Alingsås sn.
en gård i Fåglum, Fåglums sn.
 
Om dessa byar vet man bl a följande:
 
1357 byter en Harald Karlsson till sig jord i Bålltorp av Årnäs (Gudhems) kloster. Med honom sigillerar herr Karl decani Scarensis och Lars Kärling [DS 5781].
 
1417 köper Torberg Kärling en tomt i Hoberg av en Märta Knutsdotter [SD 2358].
 
1411 skiftar Birger Folkesson (liljehök, Lake-vapnet) arv med sin (halv)bror Magnus Bengtsson (tre liljor), varvid den senare bl a får en gård i Fåglum, Fåglums sn. Med Birger sigillerar Harald Lake och Torberg Kärling [SD 1385]. Såsom Jan Liedgren påpekat [PHT 1959 s 52] uppträder Torberg Kärling ej sällan som medsigillant till Birgers och dennes far Folke Magnussons (ros i kvadrerad sköld) brev.
 
Det som i samband med 1425 års makeskifte mellan Håkan Bolt och Katarina Larsdotter borde vara extra intressant för dig är att en av skiftesbrevets sigillanter, Magnus Torbjörnsson, uppenbarligen är kusin [Liedgren PHT 1959 s 46, 50 f] till Birger Folkesson. När Birger i ett brev, daterat Lödöse 11/8 1423, redogör för hur hans far Folke Magnusson i egenskap av Magnus Torbjörnssons förmyndare hanterat dennes arv sigillerar väpnarna Torberg Kärling och Sigge Birgersson [Dalslands diplomatarium nr 102].
 
Det förefaller alltså finnas viss grund för antagandet att Håkan Bolts bytesgods 1425 kan komma från Torberg Kärlings släktkrets snarare än från Aspenäs-ätten. Vad detta kan innebära för diskussionen om Håkan Bolts äktenskap blir väl närmast en fråga mellan dig och Sollied. Du får gärna komplettera honom på den punkten om det går. Enligt Sollied [s 306] skulle alltså Håkan redan ha varit omkring 32 år gammal när han gifte sig med Elin...
 
Anledningen till att jag börjat forska kring ätten Kärlings äldsta led vill jag inte i detta sammanhang gå närmare in på. Jag vill dock härmed meddela dig att sådan forskning pågår för att vi ska kunna undvika onödiga forskningskrockar. Jag återkommer så småningom i ett annat sammanhang med en fullständig redovisning mina resultat.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon