NULL Skriv ut sidan - Aspenäsätten

Anbytarforum

Titel: Aspenäsätten
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2003-05-26, 09:06
Anders, Efter att ha funderat ett slag över argumentationen i ditt senaste inlägg konstaterar jag att det finns anledning till ytterligare ett påpekande. Där står nämligen bl a:  
 
...Hon skulle nämligen ... på sin höjd varit 13 år fyllda när Håkan Bolt 1425 genomförde makeskiftet med Katarina Laurensdotter. Jag säger inte att det är helt omöjligt att de var gifta då men kronologin blir ansträngd....
 
Det är mig veterligt ingen utom du själv som har påstått att paret skulle ha kunnat vara gifta redan 1425. Tvärtom var detta en av utgångspunkterna för min kritik.
 
Jag vill därför understryka att det fortfarande inte finns några bevis för att de var gifta före 1427, då Katarina alltså inte skulle ha varit på sin höjd 13 utan snarare 15, vilket ju har viss betydelse för kronologins ansträngdhet åt det hållet.
 
Jag vill därför upprepa min uppmaning till dig att bevisa att äktenskapet var ingånget 1425 innan du börjar diskutera vad Elins ålder har haft för betydelse i det sammanhanget. Att hon var 13 år när hennes syster gjorde ett jordabyte med hennes blivande man, saknar betydelse för diskussionen om hennes äktenskapsålder.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon