NULL Skriv ut sidan - Aspenäsätten

Anbytarforum

Titel: Aspenäsätten
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2003-05-23, 17:13
Kaj!
 
Jag är tacksam för att du hjälpt till att syna och rensa upp i min argumentation. Tidigare var jag ganska övertygad om att Katarina Stensdotter var modern. Jag håller med dig om man inte längre kan hävda denna ståndpunkt med någon regelrätt bevisning. Från mitt sista argument, 'Chronicon Genealogicum', retirerar jag. Du har rätt i att avsaknaden av Detlef Johansson Bülow är besvärande. Utifrån en enstaka sida i detta verk och några lösryckta citat gjorde jag en missbedömning av Anna Fickesdotters trovärdighet. Hon gjorde ett självsäkert intryck. 
 
När det gäller DN XVI:249 tycks du ha missat att den Håkan Bolt som där omnämns är en annan person än den jag skrivit om. Elin Laurensdotter var gift med Håkan Agmundsson Bolt, sannolikt död före 1440 men med säkerhet före 1448 [Sollied i NST V bd VII (1939--1940), sid 270]. De hade dottern Gudrun som var gift med Erik Stensson (Natt och Dag), nämnd från 1425 men tydligtvis död 1455 [a a, sid 271 med hänvisning till Lars Sparres Kopibok fol 77 och 121]. Detta par var alltså föräldrar till den 1472 omnämnde Håkan (Eriksson) Bolt (Natt och Dag). 
 
Det betyder att den Sten Håkansson Bolt som nämns i DN V:764 145(0)-04-24 inte fick sitt namn från ätten Natt och Dag, knappast heller från någon av Håkan Agmundsson Bolts förfäder eller närmaste släktingar (de bar namn som Agmund, Berdor, Kolbein, Sigurd och Bergsvein). I nämnda brev står inget om Sten Bolts familj. Att han var son till Håkan Agmundsson Bolt kan man dock sluta sig till utifrån namnet, tiden och geografin. Att Elin Laurensdotter var hans mor är naturligtvis inte lika säkert men hon var sin mans enda, för nutiden, kända hustru.
 
Med risk för att bli lite tjatig vill jag bara i det följande förtydliga och sammanfatta mitt resonemang:
 
Håkan Agmundsson Bolts ende kände son bar alltså det främmande namnet Sten. Samtidigt förfogande han över svenska gårdar som han knappast kan ha förvärvat i äktenskap med Elin Laurensdotter, därest hon var född i sin fars andra äktenskap. Hon skulle nämligen, om man räknar in något års änklingestånd och nio månaders graviditet, på sin höjd varit 13 år fyllda när Håkan Bolt 1425 genomförde makeskiftet med Katarina Laurensdotter. Jag säger inte att det är helt omöjligt att de var gifta då men kronologin blir ansträngd. Detta skulle inte heller förklara förekomsten av namnet Sten. Om man söker efter alternativ får man spekulera i andra relationer till Sverige och/eller andra andra äktenskap. Sådant kan ju ha förekommit men det har uppenbarligen inte lämnat några spår i bevarade källor.
 
Om Elin Laurensdotter likaledes var född i det andra äktenskapet blir kronologin stram även  för hennes dotter Gudrun Håkansdotter. Hon skulle med hänsyn till moderns ålder vara född tidigast omkring 1427 men änka efter två män redan 1455.1 
 
Inte heller de sistnämnda tidsramarna är omöjliga men min poäng är att om man godtar att Elin var född i Laurens Ulfssons första äktenskap får man bredare marginaler. Inom dessa marginaler ryms en lättfattlig förklaring till förekomsten av namn och egendomar som hör samman med Håkan Agmundsson Bolt. Bitarna faller på plats.
 
Vi får kanske enas om vår oenighet kring möjligheten av detta alternativ. Saken kan bero så länge. Elin Laurensdotters möderne har ju tämligen begränsad betydelse för förståelsen av Nordens senmedeltida historia. 
 
Tills vidare ser jag fram emot artikeln Bülow i ÄSF och framtida DMS-häften om Västergötland!
 
Med vänlig hälsning
Anders Hellster
 
 
/1/ Eftersom hon senare kallas fru, och inte synes ha förvärvat denna titel i kloster, bör hon ha varit gift med en riddare innan äktenskapet med den ej dubbade Erik Stensson. Till stöd för uppgiften om att hon var gift tidigare talar också det faktum att hon förutom sina barn med Erik Stensson (Sten och Håkan, nämnda i tidigare inlägg) hade ytterligare en son. Denne, Olof Eriksson i Tronstad, var sitt patronymikon till trots, inte son till Erik Stensson. Detta har utretts av Henning Sollied i anfört arbete, sid 272. 
 
Litteratur:
Sollied, Henning: 'Kildekritiske undersökelser vedrörende nogen middelaldersslekter. II. Bolt (Del 1, 2 og 3)', NST bd VII (1939--1940).