NULL Skriv ut sidan - Aspenäsätten

Anbytarforum

Titel: Aspenäsätten
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2003-05-21, 11:38
Kaj m fl!
 
Tack för den värdefulla utredningen av rättelsens innebörd. I och med att Ida Johansdotter mycket väl kan ha haft ättlingar vid sin död faller mitt första, och som jag trodde starkaste, argument.
 
Emellertid undrar jag hur säker man kan vara på att moder i brevet från 1447 inte är sammanfattande beteckning för styvmoder och moder? Som jag ser det finns det fortfarande anledning att sätta ut frågetecken för vilket äktenskap i alla fall Elin Laurensdotter (Helena Larsdotter) föddes i. Jag stöder mig då på ett åldersargument (pkt 2 i tidigare inlägg) och ett namnargument (pkt 3).  
 
Åldersargumentets giltighet beror bl a på hur man ska tolka ÄSF:s ord om Katarina Stensdotter; begravd 28.2 1410 i Vadstena kloster (SRS 1:1, s 127). Betyder det att att hon begravdes just den dagen eller betyder det bara att hon var begravd då och att Laurens Ulfsson kunde se sig om efter en annan fru (eventuellt redan var gift med Ida Johansdotter)?  
 
Kanske kan man få viss vägledning av de platser som nämns i det omtalade makeskiftet i Lödöse 1425-02-25.1 Det gods som Håkan Bolt då bytte bort kom knappast från hans norska släkt. Troligare är att han förfogade över det genom sitt äktenskap med Elin Laurensdotter. Bytet han genomförde såg ut på följande sätt:
 
Mot fyra gårdar i Ale härad gav han bort: ...ena query (dvs -rn) j Barthorp j Barknahöret met heniss aarlikae rentae...  
 
Mot ytterligare sex gårdar i Ale härad gav han bort: ...j gordh j Saghbo j Kolanzheret som skyller iij löbae smör och en gordh j Hosbergh som skyller ij löbae smör och j gordh j Holskathorp som skyller löbe smör och ij öde gossz j Jaeclabergh som skyller j löff smör och j gordh j Holmen i Barknaheret som skyller ij löbae smör och j gordh j Bartorp som skyller iij pund smör och j gordh Fuglen som skyldher iij pund...
 
Min tanke är alltså att Elin Laurensdotter tillförde sin man dessa (av mig markerade) gårdar med kvarn i Barne och Kållands härader Västergötland.2 Frågan är då varifrån hon troligast fått dem;
 
(a) Från Laurens Ulfsson?
(b) Genom arv från Katarina Stensdotter eller gåva från hennes familj? (På sistnämnda sätt hade systern Katarina fått marken i Ale härad.)
(c) Från Ida Johansdotters familj? (Vet man om släkten Bülow var besutten i Västergötland?)
 
Med vänlig hälsning
Anders H
 
/1/ Dokumentet, Diplomatorium Norvegicum X:140, kan läsas i sin helhet på norska Dokumentasjonsprosjektets hemsida.
/2/ Jag vet inte vilka de moderna namnen är men kvarnen i Barthorp synes dock vara den Bardhätorps kvarn i Lagmanstorp i Long sn som 1278 hade kommit i Linköpings domkyrkas ägo. [ÄSF I:1, sid 2 a]