NULL Skriv ut sidan - Abildgaard

Anbytarforum

Titel: Abildgaard
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2003-04-21, 20:53
Torleif,
 
Ranekes arbete är förvisso användbart för forskningen. Jag skulle vilja påstå att ju mer
rutinerad man blir som forskare desto mer användbart blir det. Det är åtminstone min
erfarenhet av att i snart tio års tid nästan dagligen ha använt SMV i forskningsarbetet. Men
jag skulle samtidigt vilja citera vad Stig Östenson skrev i Släkt och hävd 2002:2 (s 143) om en volym från det forskningsprojekt (Det medeltida Sverige) som jag själv arbetar inom: ”Jag har läst ... med stor behållning, men ... innehåller allvarliga fel, som det är nödvändigt att redovisa”.  
 
Jag eller DMS har inget att invända mot detta, tvärtom. Jag skulle för övrigt vilja använda
ungefär samma ord som Östenson för att sammanfatta min erfarenhet av SMV. Att redovisa allvarliga fel i någon annans resultat är en nödvändig del av forskningsprocesser inom många olika områden, från historia till kärnfysik. Ibland levererar man denna kritik, ibland är det ens egen forskning som blir måltavla. Resultatet blir inte sällan en väsentlig förbättring av forskningsläget, t ex genom att man som ÄSF m fl gör publicerar tillägg och rättelser till tidigare utgivna volymer. Dessvärre innehåller nyutgåvan av SMV, av för mig okända skäl, inga av de välbehövliga rättelserna. Det förminskar inte på något sätt behovet av historievetenskaplig kritik mot verket, särskilt då det blivit något av ett standardverk för svensk medeltidsheraldik.  
 
Att ett verk innehåller allvarliga fel betyder ingalunda att det måste vara oanvändbart i alla
lägen, men det betyder att det kan vara oanvändbart för den som inte känner till dessa fel eller den metod som har frambringat dem. Eftersom Ranekes arbete ”missbrukas” som du
uttrycker det är det enligt min uppfattning legitimt att bedriva en hel del ”missbrukarterapi”
genom att påtala problemet, vars omfattning måhända är större än den genomsnittlige
forskaren i förstone kan föreställa sig. Detta borde för övrigt kanske snarare diskuteras under rubriken Källor, om det nu är någon mening att diskutera det i dagsläget.
 
Med vänlig hälsning
 
Kaj Janzon