NULL Skriv ut sidan - Trovärdigheten i adels-anor?

Anbytarforum

Titel: Trovärdigheten i adels-anor?
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2008-01-06, 09:36
Jo, det stämmer ju Benny.. att om man kommer in på såna släkter som leds till folkungarna och Bjälboätten så har man ju goda chanser att nå ännu längre. Det är ju via deras anmoder Adele av Flandern, en person som iofs inte är oomstridd direkt. Men hon har iaf sina rötter via franska och tyska furste- och kungahus (hennes farmor var ju dotter till Robert II av Frankrike) ner i den karolingiska tiden med Karl den Store (kallas ju även Europas stamfar), och hans äldsta kända anfader är ju biskopen Arnulf av Metz som var född på 580-talet. Så långt kan man nog alltså lita på uppgifterna iaf. Men det gäller ju att nå dit, och många adelssläkter har gärna förskönat sina släktträd just för att få en sån härstamning, det ska man hålla i minnet också.
 
Sen är det också så att bara för att man har en släkt som är med i ÄSF så kommer man inte alltid ända fram. Jag har bl.a. de finska frälsesläkterna Garp, Tavast och Djäkne-ätterna (Lydekesönerna och Jakob Abrahams ätt) i mitt släktträd, men inga av dessa leder ju ner till folkungarna direkt, iaf inte vad som är känt... Så för min del är det slutet av 1300-talet som är gränsen, men det är ju inte dåligt det heller.  
 
(Meddelandet ändrat av LP72 den 06 januari, 2008)