NULL Skriv ut sidan - Trovärdigheten i adels-anor?

Anbytarforum

Titel: Trovärdigheten i adels-anor?
Skrivet av: Benny Borgstrand skrivet 2008-01-05, 00:07
Jag använder mig av ÄSF, som finns i flera delar och går att låna på bibliotek eller köpa direkt från Riddarhuset.
Den är uppdaterad med rättelser och behandlar som titeln säger ( Äldre Svenska Frälsesläkter ) som rör medeltid. Dessa böcker
anses väl vara den säkraste källan till medeltida frälsesläkter. Den innehåller utredningar av Pontus Möller, Hans Gillingstam mm och anses
väl vara standardverket för medeltidsforskning i medeltida frälsesläkter. Den finns i 4 häften att beställa från Riddarhuset om man vill köpa för 700 kr. Väl värt pengarna.
 
 
SBL ( Svenskt Biografiskt Lexikon ) som finns på CD för under 1000 kr, innehåller även den mycket adel och medeltida frälsesläkter m.m. och håller också mycket hög kvalite på materialet.
 
Riddarhusets stamtavlor ( CD ) har jag med vissa rättelser fram till 2002. Den kostar 2500 kr och kan beställas på riddarhusets hemsida.
Den är ju absolut inte felfri men man kan ju själv försöka komma vidare och se vilka källor som anges m.m.
 
Sen finns det en hel del kunniga medeltidsforskare som ofta hjälper till och svara på frågor om man får problem, Kaj Janzon har hjälpt mig mycket, men det finns fler mycket kunniga här på forumet inom detta område.
 
 
Tyvärr började jag studera släktträd på nätet när jag började med släktforskning och det är ju som du vet inte att rekomendera, källhänvisning är i flertal fall obefintlig och man lär hamna vilse. Framförallt kanske bland adelssläkter där de florerar olika uppgifter beroende på vilken släkttavla man kikar på. Undantag finns ju. Själv är jag amatör och rådfrågar gärna under medeltida släkter eller under introducerad / ointroducerad adel vid tveksamheter.
 
Nog kan man komma ned till tidig medeltid om man har anor i släkter som bland annat kan följas i ÄSF.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 05 januari, 2008)