NULL Skriv ut sidan - Trovärdigheten i adels-anor?

Anbytarforum

Titel: Trovärdigheten i adels-anor?
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2008-01-04, 14:01
Hejsan!
Hoppas att det är någon här som kan de mig lite svar på en fråga av mer allmän karaktär.. Jag har kommit in på några adliga släkter (bland annat Lood, Kåse, von Witten af Stensjö) via släkten Stålhammar. När man söker lite på nätet (och här på forumet) så slås jag av att det ofta finns väldigt många varianter av släktträden. Någonstans här forumt såg jag till och med träd där folk angavs vara gifta fast de inte ens levde under samma tidsperiod och kvinnor som fick barn flera år efter sin död..
 
Mycket arbete verkar vara grundat på bland annat Elgenstiernas böcker och för mig som glad amatör inom den adliga forskningen så tycker nog jag att det arbetet känns lite löst i kanterna när det kommer till verklighetsförankringen. Eller?
 
Nu till mina tre huvudfrågor..  
 
Hur säker kan man vara på att adliga anor (ex. Kåse) är korrekta? Bland annat så finns det på Kåse-sidan här på  forumet utlagt anor som går tillbaka till 500-talet, och för mig så verkar det onekligen en smula svårsmält..
 
Om man enbart vill ha orubbeliga fakta i forskningen, hur långt kan man gå tillbaka då? 1600-tal?  
 
Finns det kvalitetsgranskade släktträd för några adliga släkter, dvs någon form av officiell status på forskningsmaterialet? Min tanke var att kanske Riddarhuset har någon form av kontroll på anorna som gör ett visst forskningsmaterial mera trovärdig än andra..
 
mvh Mårten Swärd