NULL Skriv ut sidan - Naturaliserad

Anbytarforum

Titel: Naturaliserad
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-02-24, 15:04
Hej Patrick:
 
Det var nog olika i olika europeiska stater. I Tyskland har jag aldrig funnit detta begrepp (introducerad) det var antingen de lokala furstarna som beviljade riddarbrev, eller kungar som gav adels privilegier, eller tidigare (före 1806)den tysk-romerske kejsaren som gav riksfurstarna och riksadeln dessa privilegier (och namn och status kan man säga). Så kanske det var annat i vissa suveräna kungadömen som t.ex. Sverige, Preussen, Bayern, Spanien och Danmark (men ej heller i Danmark har jag funnit introducerad/ointroducerad adel som begrepp). Som jag förstår det hade suveränen (Kungen/Drottningen) i varje stat privilegiet att både adla (slå till riddare eller upphöja till baron, greve, markis etc) för uträttade tjänster (oftast militära) bland sina vasaller. Man skiljde på olika staters adel och riksadeln (alltså den i det Romerska riket av tysk nation som jag nämnde ovan). Riksadeln (se ovan) avskaffade Napoleon Bonaparte 1806 (men införde egna adelstitlar) och i Tyskland avskaffades ju adeln 1918 i och med revolutionen och Weimar republiken och en hel del länder följde efter (Frankrike hade ju redan avskaffat adeln 1789). I t.ex. Danmark lever den kvar och i Storbritannien, men i Sverige avskaffades den väl (var det?) 2004? Adeln lever vidare som begrepp...  
 
Mvh Steve