NULL Skriv ut sidan - Hur många %

Anbytarforum

Titel: Hur många %
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-04-07, 16:13
Hej Ralf! Nej Steve (alltsaa jag) skrev inte själv, men citerade Anders Pemer (förlaat r-et som smög sig in just där i det inl?gget) MEN, jag har dock de tyska exemplen om adliga jordbrukare. som jag har f?rstaat det n?r det gällde de tyska staterna och daatidens adel. Var det oftast, för att inte säga alltid, äldste sonen som ärvde godset och d?rmed blev baade jordbrukare och ättens, eller i varje fall den närmsta, familjens huvudman. Yngre br?der gick ofta i krigstjänst och D?ttrarna gifte sig med andra adliga (eller rika män) eller blev jungfrur. Det finns förstaas maanga exempel paa olika öden saa jag menar inte att det alltid var saa. Dock ?r de uppgifter jag har st?tt paa och faat fraan Tyskland just detta att äldste brodern ?rvde godset eller slottet.
 
N?r det kommer till det tyskromerska riket, som blev avskaffat i b?rjan av artonhundratalet finns det ju flera siter paa internet man kan uppsöka och faa vidare upplysningar. Jag har vid sidan om dem ocksaa faat uppgifter fraan flera peroner som forskar i sina tyskt romerskt imperiala släkters bakggrund bl.a. von Sponneck (danska riksgrevliga anor)vars familj var reichsgräflisch.
Upplysningen om min anfader Gustav Wilhelm Martini och hans dotter Anna Elisabeth Martini gift Str?mberg i Sverigehar jag faat fraan
F?rst Otto von Bismarcks stiftelses arkiv direkt. Anna Martinis kusin och fostersyster Agnes Erbrecht zu B?low var gift med Johanna von Puttkamers brorson Erich von Puttkamer. Johanna var hustru till Otto von Bismarck. Familjerna stod varandra nära.
 
Ralf jag utgaar alltsaa fraan nutidens lagar och f?rordningar. alltsaa ?r varje form av adelskap avskaffat i maanga Europeiska l?nder saa ?ven kungliga. Därmed inte sagt att dessa titlar och namn inte har personlig betydelse för dem som fortfarande anser sig bära dem och bär dem. Jag hoppas jag skrivit klart och tydligt saa jag inte missförstaas. vi lever i ett demokratiskt Europa med i varje fall idealet om jämlikhet och alla m?nniskors likhet inf?r lagen som ledstjärna!
 
med v?nliga hälsningar: Steve